Wanneer je gaat beginnen met content marketing is het belangrijk om de juiste strategie te bepalen. Wat wil je bereiken? Wie wil je bereiken? En vooral: wat kan je aanbieden? Waarom zullen mensen naar jouw website komen?
Eerst moet je jouw toegevoegde waarde bepalen. Waarom zouden potentiële klanten jouw product willen kopen? Om daar een beter beeld op te krijgen moet je jouw USP en UBR vinden.
Je USP (Unique Selling Point) is gebaseerd op het onderscheid van jouw producten tegenover de concurrentie. Zijn ze goedkoper? Zijn ze van een betere kwaliteit? Is er persoonlijke begeleiding? Goede Service? Echter klanten kopen meestal een product op basis van wat het opbrengt, de UBR (Unqiue Buying Reason). Wanneer een product een voordeel zoals omzet verhoging, kosten besparing of betere klanttevredenheid heeft, zal een klant eerder naar de UBR kijken dan naar de USP.
Je moet je dus op voorhand focussen op de vraag: “Waarom moet mijn klant bij mij zijn?”.
Nu je weet wat je toegevoegde waarde is, kun je jouw doelgroep bepalen.
Customer journey
De customer journey beschrijft het proces waarmee de klant uiteindelijk een product of dienst koopt.
Je moet jouw klanten laten weten dat je een oplossing hebt voor een probleem dat zij hebben. Zij moeten bewust worden dat jij de oplossing hebt. Wanneer de klant bewust is dat hij of zij een probleem heeft dan gaan zij informatie vergaren. Ze zullen dan verscheidene leveranciers online zoeken.
Wanneer een klant dan bij jou terecht komt, is het zeer belangrijk dat het aankoopproces zeer soepel loopt zodat ze niet gaan twijfelen. Geef ze genoeg opties zoals het retourneren van een levering, besteedt genoeg aandacht aan de veiligheid van de website en zorg ervoor dat alles op jouw website volledig in orde is.
De laatste fase is de fase van retentie: het behouden van de klant. Hierbij kun je denken aan nazorg in de vorm van een helpdesk, pagina’s met de meest gestelde vragen een support deel op jouw site.
Persona’s
Door middel van fictieve vertegenwoordigers van je doelgroep te creëren, kun jij jouw content afstemmen op deze personen.
Je kunt verschillende persona’s maken op basis van demografie, werk, persoonlijke informatie, leven, etc. Door inzicht te hebben in deze persona’s kun je jouw content afstemmen op de belangrijkste eigenschappen van deze persona’s.
Doel
Wanneer je deze stappen hebt doorlopen, kun je jouw doelen verscherpen. Je kunt nu meer bezoekers realiseren door middel van deze strategie. En dat is het doel van content marketing: het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met jouw doelgroep om vervolgens jouw producten of diensten aan te verkopen.
Content realisatie, publicatie & promotie
Aan de hand van een content agenda ga je aan de slag met het realiseren van content specifiek voor jouw doelgroep. Je beantwoord de vragen waar ze mee worstelen: waar slapen jouw potentiële klanten bijvoorbeeld slecht van? Hiermee zorg je ervoor dat je een online autoriteit wordt op jouw vakgebied voor jouw doelgroep.
Nadat je jouw artikelen online hebt gepubliceerd op jouw eigen site (bijvoorbeeld via je blog) of via andere sites (bijvoorbeeld via gastartikelen), ga je aan de slag met de promotie van jouw content om een nog grotere olievlek te realiseren.
» Lees meer over Content Marketing
Gerelateerd:
» Wat is content marketing?
» Content Marketing Institute
» Content marketing strategie
» Content marketing stappenplan