Het content marketing stappenplan is een proces om jouw content marketing succesvol in te zetten. Je begint met de volgende zaken:
- Breng jouw doelgroep in kaart, kijk naar een aantal verschillende persona’s
- Definieer content thema’s
- Realiseer content onderwerpen
- Verwerk deze onderwerpen in een content agenda
Daarnaast zul je ook nog een aantal andere zaken moeten opzetten:
Eénmalige acties
Zorg voor een goede profielfoto, een Twitter account, een Google+ bedrijfspagina, Facebook bedrijfspagina, een LinkedIn profiel, een inventarisatie van de belangrijkste zoekwoorden, een webblog opstarten en je belangrijkste nieuwsbronnen inventariseren.
Terugkerende acties
Er zijn echter ook enkele terugkerende acties. Indien je deze terugkerende acties niet doet, zal je content marketing niet werken. Elke dag moet je al je pagina’s monitoren en moet je reageren op reacties op jouw blogartikelen. Je moet ook elke dag nieuwe connecties aan jouw sociale media toevoegen.
Nieuwe content realiseren & publiceren
Eén keer per week moet je ook nieuwe content publiceren. Dit is zeer belangrijk bij content marketing. Schrijf doelgerichte blogartikelen en maak er promotie voor. Dit kan van 4 uur tot 2 dagen in beslag nemen. Blijf echter consequent nieuwe artikelen publiceren. Als het niet mogelijk is om dagelijks nieuwe content te publiceren, publiceer dan wekelijks of maandelijks content maar houdt vast aan dit tempo en laat het niet verwateren.
Hoe origineler je content is, hoe meer effect jouw content marketing inspanningen gaan hebben.
Statistieken controleren
Eén keer per week moet je ook je statistieken controleren. Door deze statistieken te bekijken kun je bepalen welke content het beste werkt, en waar je jouw website kan verbeteren om meer bezoekers te lokken. Statistieken bekijken duurt slechts 15 minuten per week maar het is aan te raden om je statistieken regelmatig en grondig te bekijken zodat je je content marketing inspanningen kunt aanpassen.
» Lees meer over Content Marketing
Gerelateerd:
» Wat is content marketing?
» Content Marketing Institute
» Content marketing strategie
» Content marketing stappenplan