Wat is content marketing en waarom is het zo belangrijk?

Nu mensen meer en meer gebruik maken van online zoekmachines en sociale media, is het belangrijk voor bedrijven om zich aan te passen aan deze nieuwe activiteiten. De hedendaagse klant is niet meer geïnteresseerd in flashy reclamespots, saaie radiospots of nog meer reclame in de brievenbus.

Bedrijven moeten nu betekenisvolle inhoud leveren met als bedoeling een beter contact te zoeken met de klant en dit op een zo interessant mogelijke manier. Ze moeten gaan nadenken over wat de klant wil zien.  Wat zoekt de klant? En hoe kan ik het beste die klant bereiken?

Dus geen saaie zoekmachine-gerichte teksten, maar teksten die leesbaar en nuttig zijn voor de lezer. Een tekst die de lezer wil delen met andere mensen, en waar hij op wil reageren. Dit noemen ze content marketing: het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met de doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie en content marketing

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen in Nederland het internet gebruiken om een product of dienst te zoeken. Hierdoor is het belangrijk dat je goede, relevante en deelbare content op jouw website plaatst. Wanneer je goede content hebt en andere websites linken naar jouw content, dan word je belangrijker voor Google en krijg je een hogere ranking. Vergeet ook niet jouw site te optimaliseren voor Google zodat Google jouw website beter kan scannen en categoriseren.

Sociale media en content marketing

Sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. zijn zeer populair en dus is het belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media. Bijna elk bedrijf heeft een profiel op Facebook maar deze worden meestal heel slecht onderhouden. Echter wanneer je je profiel update met originele en relevante content zal jouw website en jouw bedrijf meer bezoekers ontvangen. Content marketing is hiervoor dus ook essentieel.

Website en weblog

De actie vindt uiteindelijk plaats op jouw website: het kopen van een product,  aanvraag van een offerte of een contact aanvraag. Het opzetten van een blog kan dan ook zeer interessant zijn voor jouw bedrijf. Via goede content marketing middels jouw blog kun je jouw bedrijf beter promoten en zullen zoekmachines en sociale media meer verkeer voor je genereren. Daarnaast is een blog bijhouden ook belangrijk zodat je niet afhankelijk bent van één platform zoals bijvoorbeeld Facebook.

Maar levert het ook wat op? Content marketing moet je doen gedurende een lange periode. Het is een werk van lange adem maar is extreem nuttig voor jouw bedrijf. De leadkosten van betaalde marketing liggen een stuk hoger dan die van content marketing.

» Lees meer over Content Marketing

Gerelateerd:
» Wat is content marketing?
» Content Marketing Institute
» Content marketing strategie
» Content marketing stappenplan

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

header-7-vragen
Content marketing is het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met de doelgroep. De content die je hiervoor gebruikt, kan heel verschillend zijn zoals bijvoorbeeld blogartikelen, case omschrijvingen, infographics, video’s, whitepapers, presentaties, etc.  In dit artikel geef ik antwoord op zeven meest gestelde vragen over content marketing.

Waarom aan de slag met Content Marketing?

Content marketing helpt enorm bij zoekmachine- en sociale media marketing. Ten eerste is het van belang om kwalitatief hoogstaande content op jouw website te hebben. Google legt steeds meer de nadruk op het tonen van websites in de zoekresultaten die bezoekers waarderen en daarnaast toont Google steeds minder websites met content van lage kwaliteit. Dit maakt het hebben van een eigen blog met unieke, waardevolle content een must als je goed wilt scoren in de zoekmachines.

Content kan er daarnaast ook voor zorgen dat je jouw doelgroep beter bereikt via een groter aantal verschillende zoekwoorden. Stel dat je bedrijf bruidstaarten maakt en verkoopt. Je richt je dan waarschijnlijk hoofdzakelijk op bruidstaart als belangrijkste zoekwoord op de pagina’s van jouw website. Als je blogartikelen toevoegt, kan je je gaan richten op nog meer gerelateerde zoekwoorden. Je kan daarbij gebruik maken van de Google AdWords Keyword Tool om een idee te krijgen van hoeveel meer relevante zoekwoorden er zijn waar je blogartikelen over kan creëren.
(meer…)

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post