Zero-click content verwijst naar elk stuk content waarbij je niet hoeft door te klikken om de informatie te vinden die je nodig hebt. Het is een concept dat al een tijdje in opkomst is en des te relevanter is in het tijdperk van dark social. In dit artikel leer ik je wat zero-click content is, waarom het belangrijk is en hoe je het kunt maken.
Wat is zero-click content?
Zero-click content is elke content die de informatie biedt die een gebruiker zoekt zonder dat hij of zij hoeft door te klikken naar een website of ander platform.
Voorbeelden van zero-click content zijn featured snippets in Google (voorbeeld van mijn website hieronder), knowledge graphs in Google, answer boxes in Google, X threads, stories, LinkedIn carrousels met slides die een concept uitleggen, YouTube Shorts en de people-also-ask box in Google.
Waarom is zero-click content in opkomst?
Zero-click content is in Google al langer een trend. Kijk maar eens bij een willekeurige zoekopdracht wat je boven in de resultaten ziet staan. Je hoeft bijna niet meer door te klikken naar de originele bron.
Op sociale mediaplatforms is het in opkomst vanwege verschillende factoren. Het is vooral effectief omdat een groot onderdeel van de customer journey in dark social plaats vindt, waar sociale mediaplatforms en algoritmen externe links minder prioriteit geven.
Zero-click content, die onmiddellijke waarde biedt zonder dat gebruikers het platform hoeven te verlaten, krijgt prioriteit op bijna elk social media platform. Omdat gebruikers langer op het platform scrollen, meer advertenties bekijken en uiteindelijk meer waarde opleveren voor de platforms zelf.
Deze trend wordt nog versterkt door het feit dat de meeste platforms en algoritmes een hekel hebben aan externe links en gebruikers vaak niet geïnteresseerd zijn om op een externe link te klikken.
Daarom kan het creëren van zero-click content bedrijven helpen zich aan te passen aan deze veranderingen en hun betrokkenheid, bereik en merkbekendheid op social mediaplatforms te verbeteren.
De impact van zero-click content op B2B-marketing
Voor B2B-marketeers is zero-click content zowel een kans als een bedreiging. Aan de ene kant, als je website hoog scoort in featured snippets of knowledge graphs, kun je aanzienlijke zichtbaarheid krijgen en autoriteit binnen je branche opbouwen. Dit geldt ook voor content op social media: als je een bericht hebt met veel engagement, merken veel mensen je (persoonlijke) merk op.
Op deze manier kunnen gebruikers nu waardevolle informatie direct uit de resultaten van zoekmachines of een social media platform halen. Zero-click content helpt je bedrijf of jou als persoon zich te onderscheiden van concurrenten door thought leadership te claimen met unieke perspectieven, waardevolle inzichten, expertise en innovatieve ideeën.
Hoewel dit gebruikers ten goede komt door directe antwoorden te geven, stelt het bedrijven die organisch verkeer proberen te genereren voor uitdagingen.
Want aan de andere kant kan zero-click content verkeer wegleiden van je website, waardoor het moeilijker wordt om leads en conversies te genereren. Deze verschuiving in gebruikersgedrag betekent dat B2B marketeers hun strategieën moeten aanpassen om ervoor te zorgen dat ze zichtbaar en relevant blijven in dit veranderende landschap.
Hoe maak je zero-click content voor Google en social media?
Het creëren van zero-click content vereist een verandering in denken van ‘ik wil alles meten’ naar ‘ik wil content creëren die waarde biedt aan mijn doelgroep’. Om zero-click content te maken, moeten bedrijven zich richten op het bieden van uitgebreide informatie die de vraag van de gebruiker beantwoordt.
Dit kun je bereiken door content te creëren die boeit en waarde toevoegt aan de doelgroep. Om zero-click content te maken, begin je met het begrijpen van je doelgroep, hun behoeften en hun pijnpunten.
Tips om zero-click content te maken voor LinkedIn of andere social media:
- Maak een goede openingshook waardoor mensen willen doorlezen.
- Gebruik korte scanbare teksten.
- Voeg opvallende visuals toe, gebruik contrasterende kleuren zodat mensen stoppen met scrollen. Zie het voorbeeld van mijn carrousel:
Tips om zero-click content te maken voor Google zijn:
- Geef direct antwoord op de zoekvraag met zo veel mogelijk details.
- Maak gebruik van tabellen of lijstjes.
- Zorg dat je Structured Data gebruikt om aan te geven waar je content over gaat.
Lees ook: alles over SaaS SEO strategie.
Hoe meet je zero-click content?
Om het succes van zero-click content toch te meten, kun je je richten op statistieken zoals impressies, likes, opmerkingen, shares en reposts. Overweeg daarnaast om merkbekendheid te gebruiken om te bepalen of je zero-click content de zichtbaarheid en bekendheid van je merk vergroot. Ik maak hiervoor zelf gebruik van Google Search Console om te zien of directe zoekopdrachten naar je merk omhoog gaan.
Conclusie
Zero-click content is content die de informatie biedt die een gebruiker zoekt zonder dat je hoeft door te klikken naar een website of ander platform.
Het is belangrijk door de komst van dark social omdat het bedrijven helpt hun autoriteit te vergroten en het leidt tot meer exposure (en dus merkbekendheid) op verschillende platforms.
Hulp nodig bij jouw zero-click content strategie?
Neem een kijkje bij mijn zero-click content playbook of plan een gratis strategie-sessie in.