Het onderzoeken van de zoekwoorden die jouw potentiële bezoekers gebruiken is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie en dus ook voor content marketing. De belangrijkste tool hiervoor was altijd de Google Adwords Keyword Tool of het ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’ in het Nederlands. Helaas gaat deze tool binnenkort verdwijnen is deze tool niet meer beschikbaar. Gelukkig is er een vervanger: de Google Adwords Keyword Planner (of “Zoekwoordplanner” in het Nederlands). In dit artikel leg ik je uit hoe je zoekwoord onderzoek doet met de Google Adwords Keyword Planner.
Maak een gratis Google AdWords Account
Het belangrijkste verschil is dat je een Google Adwords Account moet aanmaken om de Google Keyword Planner te kunnen gebruiken. Je kunt een gratis account aanmaken zonder dat je hiervoor een Google Adwords campagne hoeft aan te maken. Gebruik voor het aanmaken van een account een emailadres dat al bekend is bij Google, bijv. je Gmail, Analytics of YouTube login.
De Google Keyword Planner gebruiken
Zodra je bent ingelogd kies je onder de tab met de titel “Hulpprogramma’s en analyse” de optie “Zoekwoordplanner”. Als je hierop klikt, zie je de onderstaande drie opties:
Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen
De eerste optie is gelijk aan de Google Adwords Keyword tool. Dit is de optie die ik het meest gebruik voor zoekwoorden onderzoek met deze tool. Het is hiermee nu ook mogelijk om de gegevens van provincies, regio’s en steden binnen het land dat je selecteert te achterhalen. Met het ‘Hulpprogramma voor Zoekwoorden’ was dit geen optie aangezien er alleen op basis van landen een selectie gemaakt kon worden.
Nadat je een aantal zoekwoorden hebt opgegeven, vul je bij ‘Targeting’ het land Nederland en de taal Nederlands in. De resultaten hiervan zijn te zien in de volgende pagina met ‘Adverentiegroepideeën’ voor als je met Google Adwords aan de slag wilt gaan.
Klik dan op de tab ‘Zoekwoordideeën’ om de resultaten te zien die je normaal gesproken ook in het ‘Hulpprogramma voor Zoekwoorden’ zou hebben gezien.
Ik selecteer dan via het potloodje rechts bovenin de ‘Exacte zoekwoorden’ om een idee te krijgen van het zoekvolume wanneer mensen exact dit zoekwoord invoeren in Google. Bij brede zoekwoorden staan er ook andere zoekwoorden rondom jouw hoofd zoekwoord. Een voorbeeld van een brede zoekwoorden combinatie is “boeken over coaching”.
In het overzicht zie je de zoekwoorden en het gemiddelde zoekvolume. In dit geval 6.600 maandelijkse zoekopdrachten voor het woord ‘coaching’ in Nederland. Daarnaast zie je ook de concurrentie in Google Adwords en de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor adverteren in Google Adwords. Verder kan je ook jouw zoekwoorden via een Excel CSV bestand downloaden.
Als je met je muis op het grafiek icoontje staat, zie je een grafiek van het zoekvolume van het zoekwoord van de afgelopen twaalf maanden.
Zoekwoordenlijsten kopiëren
De derde optie in de Google Keyword Planner is de mogelijkheid om zoekwoorden lijsten samen te stellen op basis van verschillende lijsten. De tool combineert de linker lijst met de rechter lijst.
Dit is met name geschikt voor zoekwoorden onderzoek naar regionale zoekwoorden. In de linker lijst zet je jouw belangrijke hoofd-zoekwoorden en in de rechter lijst de steden of buurten/gemeenten waarvan je verwacht dat mensen hierop zullen zoeken. Op deze manier scheelt het je een hoop tijd met knippen en plakken om een soortgelijke lijst samen te stellen.
Heb je zelf nog tips over zoekwoorden onderzoek of de Google Zoekwoordplanner? Deel ze dan in de reacties hieronder!