Hoe effectief zijn Zoekmachine- en E-mailmarketing vergeleken met Sociale Media?

In je online marketing inspanningen zet je verschillende kanalen in om bezoekers naar jouw website te krijgen. Heb je alleen enig idee welk kanaal het meeste oplevert? De afgelopen week kwam ik twee interessante onderzoeken tegen over het rendement van online marketing die ik graag met je wil delen.

Onderzoek onder Nederlandse marketeers: e-mail wint

De Nederlandse organisatie voor dialoog marketing (DDMA) heeft een onderzoek gedaan onder 113 Nederlandse marketeers. Uit het onderzoek blijkt dat 41% van de organisaties aangeeft dat e-mailmarketing het hoogste rendement (ROI) van de online marketingkanalen levert. Hierna volgt zoekmachine marketing met 22%. Onder zoekmachine marketing vallen het betalen voor advertenties in zoekmachines via bijv. Google Adwords maar ook Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Sociale Media heeft een rendement van 11%, de laagste score.

Grafiek: online marketing kanalen vergeleken

Nog een quote uit het rapport:

“Al jaren staat e-mailmarketing bovenaan de lijst van meest rendabel en bewezen marketingkanaal. E-mail geniet immers ook de grootste voorkeur voor het ontvangen van informatie van bedrijven bij de ontvanger. Mijn voorspelling is dat dit lijstje niet snel zal veranderen de komende jaren.” – M. Straathof (E-mailmarketing consultant)

E-mail: 40x effectiever dan Facebook en Twitter gecombineerd

Uit een ander onderzoek van McKinsey (niet het minste consultancybureau…) blijkt dat e-mail maar liefst 40x (!) meer effectiever is om nieuwe klanten te werven dan Facebook en Twitter gecombineerd. E-mail wordt gewoon nog steeds enorm veel gebruikt en is daardoor zo effectief.

Bezoekers via natuurlijke zoekresultaten 2,5x effectiever dan e-mail

Uit hetzelfde onderzoek van McKinsey blijkt ook dat bezoekers via de organische of natuurlijke resultaten van Google (dus niet via een betaalde advertentie) maar liefst 2,5x zo effectief zijn als bezoekers via e-mailmarketing. Dit is wel een verschil met het Nederlandse onderzoek, dit verschil wordt misschien veroorzaakt door aantal ondervraagde marketeers, type websites, etc. Hoe dan ook: zoekmachine- en e-mailmarketing steken met kop en schouders erboven uit.

e-mailmarketing en search onderzoek mckinsey

Ook als ik naar mijn eigen statistieken kijk via Google Analytics, dan zie ik dat Google het grootste kanaal is voor nieuwe mensen die geïnteresseerd zijn in mijn boeken of (online) trainingen.

Gelukkig zien andere zelfstandige professionals dit ook in. Uit mijn eigen onderzoek onder coaches blijkt dat zij heel goed door hebben dat dit belangrijke kanalen zijn. Bijna de helft van de coaches wil zich namelijk de komende tijd gaan verdiepen in zoekmachine optimalisatie (SEO) en content marketing. Op de derde plaats volgt e-mail marketing door 27% van de coaches.

Hoe verbind je dit met elkaar? De sales trechter

Online marketing sales trechter (funnel)De sales trechter (of sales funnel) is het proces waarbij een bezoeker op jouw website komt en vervolgens een potentiële klant wordt (een lead: iemand die geïnteresseerd is in jouw diensten) en ten slotte een echte klant.

De sales trechter verbindt deze online kanalen met elkaar om te zorgen voor meer leads en uiteindelijk meer nieuwe klanten.

Het proces daarbij is als volgt:

  1. Zorg voor bezoekers naar jouw site via Google, sociale media en e-mail.
  2. Als bezoekers op jouw website komen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor gratis advies door een ebook weg te geven, een gratis consult of een (video)training per mail.
  3. De personen die hun e-mailadres hebben achtergelaten zijn leads: geïnteresseerden in jouw diensten. Maak van deze leads klanten door via jouw nieuwsbrief te informeren over jouw vakgebied en af en toe adviserend te verkopen.

Zelf aan de slag met e-mailmarketing of zoekmachine marketing?

Voor e-mailmarketing kun je online tools gebruiken zoals MailChimp (mijn favoriet) en Your MailingList Provider. Op jouw site zet je een formulier dat je kunt knippen en plakken van een van deze tools waarmee je abonnee’s voor jouw e-mail nieuwsbrief werft. Verder kun je met deze tools een professionele e-mail nieuwsbrief opmaken en versturen, je abonnee’s beheren en rapportages inzien.

Hoe meer nieuwsbrief abonnee’s je hebt, hoe meer mensen in aanraking komen met jouw producten en diensten. Lees hiervoor mijn artikel 5 simpele manieren voor meer nieuwsbrief abonnee’s.

En als je aan de slag wilt gaan met zoekmachine optimalisatie, kun je hier verder lezen:

Je weet nu welke online marketing kanalen het meeste opleveren. Zorg dus dat je deze kanalen optimaal gebruikt voor het beste online rendement!

Heb jij nog andere tips, vragen of suggesties hierover? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

2 Comments

  • Walter 01/02/2014

    De resultaten van die onderzoeken heb je echt super duidelijk uiteengezet Frank, complimenten. Nu is heel duidelijk voor ondernemers te zien wat ze te doen staan als ze meer klanten willen hebben.

    Je hebt het verderop in je artikel helemaal niet meer over sociale media. Is de inzet van die kanalen in jouw strategie dan min of meer te verwaarlozen? Daarmee kun je toch juist goed je betrokkenheid tot bepaalde klanten vergroten? Heb het idee dat dát namelijk veel minder makkelijk gaat met mailings.

    • Frank 01/02/2014

      Hi Walter, dank voor je reactie en je complimenten! Mbt tot je vraag: sociale media is inderdaad prima geschikt om de dialoog aan te gaan met (potentiële) klanten, vandaar dat ik sociale media ook inzet om mijn content te delen en af en toe de dialoog aanga 🙂

Comments are closed.