SaaS Marketing in 2025: wat is het, hoe doe je het en de 13 beste marketingtactieken

SaaS Marketing

Wat is SaaS Marketing?

De afkorting ‘SaaS’ staat voor Software as a Service en SaaS marketing zijn de strategieën en activiteiten om jouw SaaS op de markt te brengen om de verkoop te bevorderen zodat klanten zich voor een lange periode verbinden aan jouw SaaS.

Bij SaaS gaat het niet om een eenmalige verkoop maar een abonnement op software per maand of jaar. Het is daarom belangrijk om continu te werken aan de klantrelatie. Dit is ook wat SaaS marketing anders maakt dan de marketing van de meeste andere bedrijven.

Zie ook: Voorbeelden van de grootste SaaS bedrijven

Hoe maak je een succesvolle SaaS-marketingstrategie?

Een succesvolle SaaS-marketingstrategie draait om het begrijpen van je ideale klant, het helder communiceren van je boodschap en het kiezen van de juiste kanalen om je klanten te bereiken. Het toepassen van modellen zoals het Bow-Tie model helpt om klanten te winnen en vast te houden. Met duidelijke doelen en KPI’s kun je de strategie sturen en optimaliseren voor maximale groei.

Start met onderzoek naar je ideale klantprofiel

Als je precies weet welke klanten er in jouw ideale klant profiel (of ideal customer profile, afgekort ICP) passen, zal de uitvoering van jouw marketingstrategie veel betere leads en uiteindelijke meer betalende klanten opleveren. Begin dus met onderzoek naar jouw ideale klantprofiel door:

  • Te achterhalen wat jouw oplossing uniek maakt ten op zichtte van concurrenten.
  • Je doelgroep in kaart te brengen, bijvoorbeeld op basis van branche, aantal medewerkers, specifieke technologie (bijv. HubSpot CRM gebruikers) etc.
  • Te bepalen wie de beslissers zijn en de beïnvloeders van de beslissers.
  • Het ontdekken welke pijnpunten je voor hen oplost of welke ‘jobs to be done’ je gemakkelijker voor ze maakt.
  • Wat levert het jouw doelgroep uiteindelijk op, wat is het eindresultaat?

Tip: begin altijd in een nichemarkt om het aantal uitdagingen te beperken. Als je precies weet wie je potentiële klanten zijn en welk probleem je voor hen op gaat lossen, is het veel makkelijker om hen te targeten en je positief te onderscheiden van concurrenten.

Van daaruit kun je groeien met “niche-stacking” en/of “geo-stacking” (toevoegen van andere landen). Je hebt dan al aan geloofwaardigheid gewonnen. Bovendien moet je een behoorlijke cashflow opbouwen om een breder publiek aan te spreken en zo een groter marktaandeel te veroveren.

Tip: maak gebruik van Clay of LinkedIn Sales Navigator om jouw Total Addressable Market (TAM) en Serviceable Available Market (SAM) in kaart te brengen. Dit zijn mijn favoriete tools en vaak combineer ik lijsten om uiteindelijk duidelijkheid over de ICP te krijgen. Zorg dat je dit ook met sales bespreekt en deelt, zo is er al marketing- en salesalignment over de ICP.

Bepaal je positionering

Vraag jezelf af: wat is jouw SaaS-oplossing écht waard? Welke problemen los je op voor je klanten? Kijk naar je product, maar kijk ook naar je concurrenten. Wat bieden zij aan, en waar kun jij je onderscheiden? Dit is het moment om je unieke waardepropositie (UVP) te bepalen. Je UVP is de kern van je positionering. Het moet duidelijk maken waarom jouw oplossing beter is en waarom klanten juist bij jou moeten zijn.

Maar positionering is niet alleen een kwestie van je product. Het gaat om je klant. Wie is je ideale klant? Wat houdt ze wakker ’s nachts? Wat willen ze bereiken? Dit zijn de vragen die je moet beantwoorden. Begin met je klantprofiel. Bepaal wie je doelgroep is, wat hun pijnpunten zijn, en hoe jouw oplossing hen helpt om die pijn te verlichten. Gebruik persona’s om je doelgroep concreet voor ogen te hebben. Zo kun je je boodschap precies afstemmen.

Hier is een eenvoudige structuur die je kunt gebruiken om je UVP te bepalen:

1. Voor (doelgroep), die (probleem), is (jouw product) de (categorie) die (belangrijkste voordeel).
2. In plaats van (tegenhanger of concurrent), biedt (jouw product) (wat maakt jouw oplossing uniek).

Voorbeeld:

Voor kleine ondernemers, die moeite hebben om hun marketingtaken te automatiseren, is MarketingBot de marketingsoftware die automatisering van social media, e-mail en analytics combineert in één gebruiksvriendelijke interface.

In plaats van meerdere losse tools, biedt MarketingBot een alles-in-één oplossing die tijd bespaart en resultaten verbetert.

Bepaal je messaging

Nu je positionering staat, komt de messaging. Je hebt al de essentie van je boodschap – maar hoe breng je die over? Begin met het creëren van een consistente boodschap die in elke communicatie op dezelfde manier terugkomt. Dit betekent dat je dezelfde kernwoorden, beloftes en voordelen in je communicatie moet herhalen, maar met nuance. Wat je zegt, moet kort en krachtig zijn, maar ook emotioneel resoneren. Je boodschap moet de klant raken, niet alleen informeren.

Bijvoorbeeld: stel dat je SaaS-oplossing bedrijven helpt om hun marketingprocessen te automatiseren. Je boodschap kan zijn: “Bespaar tijd, verhoog conversies, automatiseer je marketing.” Dit is kort en bondig, maar het raakt wel de kern van het probleem (tijdgebrek) en de voordelen (tijdsbesparing en verhoogde conversies).

De stijl van je communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Je moet weten hoe je wilt dat je merk klinkt. Is het vriendelijk en toegankelijk? Of juist professioneel en autoritair? Dit bepaalt de toon van je berichten en helpt om een consistent beeld van je merk te creëren.

Een goede messaging-strategie heeft altijd één doel: het bouwen van een brug tussen jouw product en de klant. En dat kan alleen als je positionering en messaging in harmonie zijn, elk deel van je communicatie versterkt de ander.

Je kunt het storytelling framework voor SaaS marketing inzetten als je positionering en messaging duidelijk is.

De juiste marketingkanalen selecteren

Het kiezen van de juiste marketingkanalen is essentieel om je boodschap effectief over te brengen. Je moet weten waar je ideale klant zich bevindt en welke kanalen hen het beste bereiken. Of het nu via sociale media, e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO) of betaalde advertenties is, elk kanaal heeft zijn eigen voordelen en eisen. Het is belangrijk om je keuzes af te stemmen op de klantreis en je doelen. In de volgende sectie duiken we dieper in 13 verschillende tactieken en kanalen die je kunt inzetten voor een effectieve SaaS-marketingstrategie.

Mijn advies in het begin is altijd: kies 1 doelgroep in 1 land met 1 soort messaging en propositie in 1 kanaal, LinkedIn bijvoorbeeld. Dit werkt het beste omdat je zo niet al je middelen verspreid over verschillende kanalen.

Pas het Bow-Tie model toe op je SaaS-marketingstrategie

Het Bow-Tie model door Jacco van der Kooij  van Winning by Design is een krachtige manier om je SaaS-marketingstrategie te structureren, van acquisitie tot retentie. Het model visualiseert de klantreis als een strikvormige figuur: de linkerzijde vertegenwoordigt de fase van klantacquisitie, de knoop in het midden is waar conversie plaatsvindt, en de rechterzijde richt zich op retentie en upsell.

Aan de linkerkant, bij de acquisitie, draait alles om het aantrekken van leads. Hier gebruik je je marketingkanalen om potentiële klanten te bereiken en hen bewust te maken van je product. Denk aan contentmarketing, advertenties, en social media campagnes. Het doel is om zoveel mogelijk gekwalificeerde leads te genereren.

De knoop in het midden is het moment van conversie. Dit is waar je de leads moet omzetten in betalende klanten. De boodschap moet helder zijn, het aanbod overtuigend en de call-to-action sterk. Zorg voor een soepele onboarding ervaring, zodat klanten zich direct gewaardeerd voelen en makkelijk kunnen starten.

Aan de rechterkant van de “strik” draait het om retentie en upsell. Het is niet genoeg om klanten alleen maar binnen te halen. Je moet ze actief behouden door middel van waardevolle content, klantensupport en productupdates. Daarnaast is dit het moment om ze verder te begeleiden naar aanvullende producten of premium functionaliteiten die hen kunnen helpen om nog meer waarde uit je oplossing te halen.

Door het Bow-Tie model toe te passen, kun je de klantreis optimaal beheren en ervoor zorgen dat je zowel nieuwe klanten aantrekt als bestaande klanten blijft bedienen en uitbreiden.

Gerelateerd: Zo krijg je Product/Market Fit voor jouw SaaS

Stel duidelijke doelen en KPI’s

Het stellen van duidelijke doelen en KPI’s is cruciaal om de voortgang van je SaaS-marketingstrategie te meten. Zonder concrete doelen weet je niet waar je naartoe werkt, en zonder KPI’s kun je niet bepalen of je op de juiste weg bent. Denk aan metrics zoals klantacquisitiekosten, klantretentie, en LTV (Lifetime Value). Voor een gedetailleerde uitleg van deze termen en andere KPI’s, kun je verderop in het artikel meer lezen.

13 beste marketingtactieken en kanalen voor jouw SaaS marketing campagnes

Als SaaS startup heb je geen eindeloos budget om in marketing te steken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld geen grote bedragen hebt voor het inzetten van betaalde advertenties. Je zult dus veel impact met een beperkt budget moeten maken. Kies de juist Go-To-Market motion voor jouw SaaS en op basis daarvan de juiste marketing tactiek. Denk dan aan:

1. Content marketing

Contentmarketing voor draait om het creëren en delen van waardevolle, relevante content om potentiële klanten te informeren en aan te trekken. Dit omvat educatieve blogposts, overtuigende case studies, diepgaande whitepapers, en productvideo’s. Door consistent waardevolle content te bieden, bouw je vertrouwen op, toont je expertise en begeleidt je prospects door de hele buyer journey, van bewustwording tot aankoopbeslissing.

Zie ook: wat is demand generation?

2. Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Je kunt ook inzetten als prospects al in Google zoeken met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw SaaS. Wanneer je SaaS in een nieuwe categorie software zit, is dat wat lastig. Met mijn eigen SaaS waarbij we bedrijven herkenden die je website bezoeken hadden we dat bijvoorbeeld omdat niemand zocht op ‘bedrijven herkennen’. Onze SEO strategie was om vooral hoger in de funnel content te maken over ‘b2b leadgeneratie’.

Mijn advies is – als er vraag is in Google – te beginnen met bottom of funnel keywords en content voor demand capture, de “vraag op te vangen”. Dit zijn “beste categorie” pagina’s, vergelijkingen met concurrenten, integraties. Lees ook mijn SaaS zoekmachine-optimalisatie (SEO) framework.

3. Google Ads (PPC) voor demand capture campagnes

Voor demand capture is Google Ads ook goed in te zetten. Mijn advies is om hierbij niet te breed te adverteren in de top van de funnel maar juist op bottom of funnel zoekwoorden te adverteren. Dit zijn namelijk mensen die al op zoek zijn naar jouw oplossing en zo hou je het budget ook redelijk beperkt.

4. Account Based Marketing (ABM)

Bij high-ticket SaaS is Account Based Marketing een van de beste tactieken om in te zetten. Je werkt hierbij samen met sales op een kleine lijst accounts om dit te benaderen.

5. LinkedIn Ads

Met LinkedIn marketing campagnes kan je heel goed jouw doelgroep bereiken. Als je al wat verkeer naar je site hebt, is het wat mij betreft een no-brainer om een retargeting campagne op LinkedIn aan te zetten. Door de uitgebreide targeting opties kan je precies de juiste buyer persona’s targeten. In de retargeting campagne kan je meer conversiegerichte advertenties tonen.

LinkedIn Campagne Proces

Daarnaast kan je ook een koude campagne opzetten voor jouw doelgroep. Dit zijn prospects die nog niet van jouw bedrijf hebben gehoord en waarschijnlijk ook nog niet weten dat ze een oplossing nodig hebben die je biedt. In de koude campagne toon je daarom met name awareness advertenties: pijnpunten die je oplost, resultaten door gebruik te maken van jouw SaaS.

6. Micro-influencers

Het inzetten van influencers is een vast onderdeel van veel B2C campagnes. Bij SaaS marketing is het inzetten van micro-influencers iets wat ook meer opkomt. Denk hierbij aan het aangaan van een verbinding met de host van een podcast in jouw markt, freelancers of consultants met een actief LinkedIn profiel en netwerk.

7. Sociale media marketing

Social media marketing voor SaaS-bedrijven is essentieel omdat prospects hier actief zijn. Met name in B2B zul je actief moeten zijn op LinkedIn door waardevolle content te delen vanuit expertise. Dit kan door content vanuit de founder/oprichter te delen of met subject matter experts voor B2B SaaS Marketing.

8. Gastblogs

Het schrijven van gastblogs op relevante sites die jouw doelgroep bezoekt is nog steeds een goede manier om bezoekers te realiseren. Dit was een van de belangrijkste tactieken van mijn eigen SaaS. Niet alleen goed voor bezoekers maar ook voor relevante links voor je Google-ranking.

Je kunt ook artikelen (of andere vormen van content) maken samen met een bedrijf die dezelfde doelgroep bedient. Dit is een vorm van co-marketing voor SaaS.

9. E-mailmarketing

E-mailmarketing helpt bij het opbouwen van sterke klantrelaties, het verhogen van de betrokkenheid, en het stimuleren van conversies door regelmatig in contact te blijven met je doelgroep en ze te voorzien van relevante informatie. Prospects zien je hierdoor niet alleen als softwareleverancier maar ook als gids in de markt.

10. Reviewplatformen zoals G2 en Capterra

Prospects gaan altijd op zoek naar reviews en sommige prospects gebruiken reviewplatformen zoals G2 en Capterra ook om hun klantreis te starten. Zorg dus dat je hier aanwezig bent met goede reviews. Daarnaast kan je via deze platformen ook leads inkopen.

11. Referral marketing

Met een referral marketingstrategie maak je gebruik van de positieve ervaringen van gebruikers om nieuwe leads en klanten te genereren. Bovendien verlaagt referral marketing de acquisitiekosten en verhoogt het de retentie, doordat aanbevolen klanten meestal meer betrokken en loyaal zijn.

Door met deze tactieken aan de slag te gaan, kun je ook zonder groot marketingbudget mooie resultaten boeken. Met behulp van kleine experimenten kun je dan al kijken of jouw marketinginspanningen succesvol zijn. En wanneer je merkt dat een experiment werkt, kun je dit vervolgens gaan opschalen.

12. Gratis tools

Een slimme manier om je SaaS-product te promoten, is door je eigen gratis tools aan te bieden. Bij een SaaS waarmee ik samenwerk, hebben we bijna elk kwartaal wel weer een nieuwe gratis tools die we dan op Producthunt en andere platforms delen.

Denk bijvoorbeeld aan een handige Chrome-plugin die een probleem oplost dat je doelgroep dagelijks tegenkomt, of een website-analysetool die gebruikers helpt hun siteprestaties te verbeteren. Een ander voorbeeld is het aanbieden van een gratis audit, zoals een security-audit of een digitale marketingscan, waarmee je waardevolle inzichten geeft zonder dat er meteen iets gekocht hoeft te worden.

Deze tools zijn niet alleen aantrekkelijk voor je doelgroep, maar zorgen er ook voor dat je merk op een natuurlijke manier in de spotlight komt. Door een gratis tool aan te bieden, geef je potentiële klanten een voorproefje van de waarde die je volledige SaaS-oplossing biedt. Tools zoals de “Grammarly” browser-extensie of de “HubSpot Website Grader” zijn mooie voorbeelden van hoe gratis tools kunnen bijdragen aan het vergroten van de merkbekendheid en het opbouwen van vertrouwen.

13. Videomarketing

Video biedt de unieke kans om je SaaS-aanbod persoonlijker te maken. Iedereen kan software maken, maar video stelt je in staat om je product op een menselijke manier te presenteren. Door video’s te maken waarin je niet alleen je product toont, maar juist jezelf of je team, leren mensen je kennen. Dit verhoogt de kans dat ze vertrouwen in je krijgen. Denk bijvoorbeeld aan productdemonstraties, klantverhalen of zelfs behind-the-scenes content.

En op YouTube kun je langere, informatieve video’s delen, terwijl LinkedIn zich goed leent voor kortere clips. Bovendien is video een krachtig middel voor het delen van kennis, wat een belangrijk onderdeel is van thought leadership. Wanneer je waardevolle inzichten deelt, positioneer je jezelf als een autoriteit in je vakgebied, wat je merk verder versterkt.

Ten slotte: video is in de samenwerking met al mijn klanten altijd de bron van content. In een videocall van 1 uur per maand neem ik de founder of een andere subject matter expert op om hiermee content te maken voor een maand voor alle relevante kanalen. Dit levert minimaal 1 blogartikel op, video’s voor LinkedIn en video’s voor YouTube. De beste LinkedIn video’s gebruik ik vervolgens in Thought Leadership Ads om de doelgroep te benaderen.

Hieronder een voorbeeld van een short video voor LinkedIn die ik heb gemaakt:

4 manieren om nieuwe gebruikers te werven voor SaaS

Het is niet makkelijk om mensen vanuit het niets te bewegen om een abonnement af te sluiten. Daarom laten de meeste SaaS bedrijven hun potentiële klanten op de één of andere manier ‘proeven’ van hun service. Het beste argument dat je als marketeer in huis hebt voor het verkopen van je service, is immers de service zelf. Er zijn verschillende manieren om mensen laagdrempelig te laten kennismaken met jouw product. Om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw bedrijf, kun je het beste experimenteren met verschillende methodes. De methode die je kiest, hangt ook af van het prijsmodel van jouw SaaS en de complexiteit van de software.

1. De freemium versie

Een populaire manier om mensen te laten overstappen naar een betaald SaaS abonnement, is door het aanbieden van een zogenaamde freemium versie van de service. Dit betekent dat je naast je betaalde service ook een gratis service online zet voor proefgebruikers. Deze service is toegankelijk voor iedereen.

Een freemium heeft genoeg overeenkomsten met de betaalde versie om mensen de relevantie van jouw product te laten ervaren, maar mist genoeg functionaliteiten om mensen te laten verlangen naar de betaalde versie. Een voorbeeld hiervan is Dropbox waar je data kunt opslaan in hun cloud.

Dropbox Freemium SaaS voorbeeld

Kenmerkend voor het freemium model is dat het gratis is en dat er geen tijdslimiet op zit: in principe kunnen mensen de gratis versie dus blijven gebruiken zonder ooit over te stappen op een abonnement. Dit is dan ook meteen het grootste nadeel van het freemium model: het kost flink wat geld om een freemium te runnen en in de praktijk is dat soms maar moeilijk terug te verdienen op de gebruikers die uiteindelijk betalende klanten worden.

Als je voor het freemium model kiest, kan het dus goed zijn om te overwegen of je daar nog een andere inkomstenbron aan koppelt. Denk aan inkomsten uit advertenties of het verkopen van andere producten die aansluiten bij de gratis versie.

Een bijkomstig voordeel van het runnen van een freemium versie is dat je hiermee veel bekendheid krijgt voor je bedrijf. Bovendien krijg je gratis toegang tot een grote hoeveelheid gebruikersdata. Die gebruikersdata kun je vervolgens weer gebruiken om je product te verbeteren.

2. Gratis uitproberen: de free trial

In plaats van een uitgeklede versie voor onbeperkte tijd aan te bieden, kun je er ook voor kiezen om je volledige service voor beperkte tijd aan te bieden. Zo kunnen toekomstige betalende gebruikers zelf alle voordelen van jouw SaaS ondervinden.

Meestal duurt zo’n proefperiode ergens tussen de 14 en de 60 dagen. In die periode kunnen proefgebruikers uitproberen of jouw product aansluit bij hun behoeften én of ze vinden dat jouw service het geld ook daadwerkelijk waard is.

Deze methode werkt bijzonder goed als jouw service in een niche zit en een heel specifiek probleem oplost. De mensen die hierop afkomen zijn extra gemotiveerd om uit te vinden of jouw service hun leven daadwerkelijk makkelijker maakt en bereid om te betalen als dit zo blijkt te zijn. Veel social media publishing tools en CRM systemen gebruiken de free trial om nieuwe klanten te werven.

3. Uitproberen tegen gereduceerd tarief

Uitproberen hoeft niet altijd gratis te zijn. Als je een goede service hebt, mag je best geld vragen voor de proefperiode. Dit kan de gepercipieerde waarde van jouw service zelfs versterken. Je kunt ervoor kiezen om een proefweek of proefmaand aan te bieden tegen een gereduceerd tarief.

Hiermee doe je mogelijk ook al een voorselectie: de mensen die jouw software in dit scenario komen uitproberen, zijn al geïnteresseerd genoeg om zelfs voor een kennismaking te betalen. Een overstap naar een betaald abonnement is dan al een stukje minder ver weg. Ahrefs – een SaaS voor SEO – bood in het verleden een proefperiode aan van 7 dagen voor 7 dollar.

Ahrefs SaaS voorbeeld tarief

4. Demo’s

Ook het geven van een demo is binnen SaaS marketing een beproefde manier om mensen kennis te laten maken met een product. Met een demo geef je potentiële klanten de kans om op een interactieve manier in aanraking te komen met wat jouw SaaS te bieden heeft.

Op die manier werk je aan verbinding, vertrouwen en het wegnemen van eventuele twijfels. Kortom: je geeft mensen de kans om te kijken of jouw service de juiste keuze is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van Google Meet, Zoom of Teams. Maar je kunt er ook voor kiezen om webinars te organiseren of 1-op-1 video’s op te zetten.

SaaS marketing succes meten

Er zijn verschillende metrics die je in de gaten moet houden om te bepalen of jouw SaaS marketing effectief is en hoe jouw SaaS bedrijf ervoor staat. Ik richt hiervoor altijd een dashboard in, dit kan in Hubspot of in Google Looker Studio. Hieronder vind je de belangrijkste KPIs en uitleg van de termen:

  • Bezoekers: Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer nieuwe klanten je (hopelijk) ook hebt. Dit hangt af van de:
  • Conversie: Met conversie meet je welk percentage van de bezoekers op je website doet, wat jij wilt dat ze doen. Je wilt hierbij niet alleen kijken naar de hoeveelheid bezoekers die uiteindelijk een betaald abonnement afsluiten, maar naar elke stap in de salesfunnel. Zo krijg je inzicht in de hoeveelheid initiële leads die uiteindelijk stap voor stap converteren in langetermijn klanten. Check ook de gemiddelde B2B SaaS conversie ratio’s.

  • Customer Churn: Dit is het cijfer waarmee je meet hoe veel klanten hun abonnement weer opzeggen. Dit is een belangrijke metric voor SaaS bedrijven, omdat het vele malen goedkoper is om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe klanten te acquireren. Idealiter wil je een churn-percentage van minder dan 5% per jaar voor B2B SaaS. Dit is een goed percentage omdat het aangeeft dat je klanten tevreden zijn, waarde halen uit je product en bereid zijn om het op lange termijn te blijven gebruiken.
  • Customer Lifetime Value (CLV): Dit cijfer geeft aan hoe veel een betalende klant gemiddeld waard is voor jouw bedrijf. Je berekent dit door de gemiddelde abonnementsprijs te vermenigvuldigen met de gemiddelde levensduur van een klant. Het totaal deel je door het aantal klanten.
  • Customer Acquisition Cost: Deze metric geeft aan hoe veel het kost om een klant binnen te halen. Je berekent dit door je marketingkosten over een bepaalde periode te delen door het aantal klanten dat je daarmee binnengehaald hebt. Als je net begint, zal dit bedrag hoog liggen. Naarmate je langer bezig bent, wil je dat dit cijfer daalt.
  • CAC-to-LTV Ratio: Met deze metric kijk je hoe de Customer Acquisition Cost en de Customer Lifetime Value zich tot elkaar verhouden. Hoe lager dit nummer, hoe beter. Je bent dan relatief weinig marketinggeld kwijt voor het verkrijgen van waarde uit je klanten.
  • Monthly Recurring Revenue (MRR): Dit is het totale bedrag dat je SaaS bedrijf genereert uit alle actieve betalende klanten per maand. Het bevat niet eenmalige betalingen. Met MRR kun je de financiële gezondheid van jouw SaaS beoordelen en de toekomstige inkomsten projecteren op basis van de actieve abonnementen.

Lees ook: 10 tips voor jouw SaaS customer success strategie

Veelgestelde vragen

Wat is uniek aan SaaS marketing en hoe verschilt het van andere marketing?

Dat een SaaS bedrijf geen fysiek product of een eenmalige aankoop aanbiedt, heeft als gevolg dat de marketing heel anders in elkaar steekt dan die van een ‘klassiek’ bedrijf. En dat is ook logisch: als je je klanten een product verkoopt, kun je je product na aankoop niet meer verbeteren. Bij SaaS werkt dat anders: vindt de klant de gebruikerskosten niet meer opwegen tegen de gebruikerservaring dan kan de klant het abonnement gewoon opzeggen. Er komt dan ook een einde aan de inkomsten (churn).

Hoe lang duurt het voordat SaaS-marketing resultaten oplevert?

De tijd die het duurt voordat SaaS-marketing resultaten oplevert, varieert, alleen mijn ervaring is dat je binnen de eerste 1 tot 3 maanden enige merkbekendheid opbouwt en belangrijke data verzamelt om je strategie te toetsen en bij te stellen. In de volgende 3-6 maanden beginnen de eerste betalende klanten mogelijk binnen te komen, afhankelijk van de lengte van de sales-cyclus.

Echte, consistente groei en klantacquisitie beginnen vaak pas na 6 tot 9 maanden, wanneer je marketinginspanningen beginnen op te schalen. In deze fase kun je betere conversieratio’s, klantloyaliteit en schaalbare resultaten verwachten. Geduld is essentieel, aangezien de groei vaak exponentieel wordt naarmate je meer data verzamelt en je strategieën verfijnt.

Wat zijn de beste B2B SaaS-marketingkanalen?

De beste B2B SaaS-marketingkanalen hangen echt af van je bedrijfsdoelen en strategie. Als je je richt op een specifieke klantengroep, zou je kunnen kiezen voor account-based marketing (ABM). In mijn ervaring werkt dit goed omdat je zo gerichter kunt adverteren via o.a. LinkedIn en kanalen kunt gebruiken die passen bij je verkoopcyclus. Als je snel leads wilt genereren, kunnen Google Ads en eventmarketing heel effectief zijn, omdat je hier direct resultaat van ziet. Maar voor het opbouwen van langdurige klantrelaties en het aantrekken van een breder klantenbestand zijn contentmarketing, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO) de beste keuzes, al duurt het vaak wat langer voordat je hier de vruchten van plukt. Ik zet meestal een mix van kanalen in afhankelijk van jouw doelgroep, budget en doelstellingen.

 

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Gerelateerde artikelen