Sorry dat ik deze tip een tijdlang voor mezelf heb gehouden, en sorry dat ik hem nog niet met jullie had gedeeld.
Hier komt-ie dan:
de meeste effectieve tip voor content marketing ooit:
Inhoudsopgave
Beantwoord de top-30 vragen van je toekomstige klanten
Dat was ‘m. Probeer het uit en pluk er de vruchten van.
Oké, misschien is wat tekst en uitleg toch wel gewenst…
Potentiële klanten kopen niets van je zolang ze geen antwoord hebben op hun vraag. Heb daarom veel aandacht voor de vragen die ze stellen. Schrijf ze op. Maak van iedere vraag een blogartikel en gebruik de vraag als titel.
Als je zo één-twee-drie niet 30 vragen bij elkaar kunt verzinnen (ik zou zeggen maximaal 3 dagen), vraag het dan je relaties en bestaande klanten. En als jouw bedrijf mensen in dienst heeft, roep dan de hulp in van mensen binnen je bedrijf. Loop eens binnen bij de verkoopafdeling of de klantenondersteuning. Zij krijgen te maken met de grote vragen waar het om draait. Iedereen in het bedrijf beantwoordt namelijk elke dag vragen.
Overtref 90% van je concurrentie binnen 90 dagen
Hier volgt nog een mooie aanvulling op de meest effectieve content marketing tip ooit. Noem het maar het meest effectieve contentmarketingplan om je resultaten een boost te geven.
Creëer binnen 90 dagen 90 stukken content op basis van die 30 vragen.
- Creëer 30 blogartikelen. De vraag wordt de kop van het artikel. De tekst zelf vormt het antwoord hierop. Razend effectief!
- Maak 30 video’s. Zelfde onderwerpen. Pas de titels eventueel iets aan. Veel mensen kijken liever een stukje video dan dat ze een artikel lezen. Maak je niet druk over het feit je geen professionele filmmaker bent. Kies de persoon uit die het meest geschikt is om een specifieke vraag te beantwoorden, richt er een videocamera op en druk op ‘record’.
- Maak 30 podcasts. Waarom? Veel mensen geven de voorkeur aan luisteren boven lezen of bekijken. Als er in je video’s, behalve mensen die uitleg geven, verder geen visuele elementen voorkomen, gebruik dan simpelweg de audiotrack ervan als podcast.
Doe alles in deze volgorde: artikel, video, podcast. Herhaal dit 29 keer. Of doe: 30 artikelen, 30 video’s, 30 podcasts. Wat je zelf het prettigst vindt.
Kortom, je gaat aan de lopende band binnen 90 dagen minimaal 90 stukken content creëren. Deze 90 stukken onmisbare content kunnen er met gemak 90 meer worden, bijvoorbeeld in de vorm van een e-boeken, infographics (informatieve illustraties) enzovoorts. Bovendien geeft dit je inspiratie voor tal van ideeën voor nieuwe content.
Al mijn concurrenten kennen deze tip toch al lang?
Ik zou m’n hand er niet voor in het vuur durven steken. De sleutel zit hem in het consequent zijn en volhouden. En velen haken op een bepaald moment af. Dus doe je dit consequent, dan lig je waarschijnlijk vóór op 100% van het gros.
Maar iedereen maakt toch content?
Oké, misschien heb je één van de artikelen voorbij zien komen over ‘content overload’: iedereen gaat content maken en daardoor zou er teveel content ontstaan. En misschien heb je daardoor het idee dat de meute je al voor is, en dat al jouw content slechts een druppel op de gloeiende plaat wordt.
Graag introduceer ik Marcus Sheridan van The Sales Lion, een buitengewoon inspirerende spreker op het gebied van content marketing. In een recent artikel schreef hij:
Zorgt deze overload aan informatie ervoor dat je niet meer op zoek gaat naar informatie en dat je geen weloverwogen aankopen meer doet?
- Als je besluit om een zwembad te kopen, investeer je dan geen tijd in het maken van de juiste beslissing?
- Als je je kind op de beste school in de wijk wilt hebben, ga je dan niet bij een aantal scholen langs?
- Als je op zoek bent naar jouw droombaan, heb je er dan geen tijd voor over om ernaar te zoeken?
Natuurlijk wel!
Het punt is dat klanten altijd online op zoek zullen gaan naar antwoorden.
Dit deel van mijn uitleg over de ‘tip’ is nog eenvoudiger dan de tip zelf
Wat doen je potentiële klanten als ze met vragen zitten? Uit enquêtes blijkt:
- Ze typen de vraag in op Google of zoeken via andere zoekmachine.
- Ze gebruiken de voice-searchfunctie van hun telefoon.
- Ze zoeken op Youtube.
Wat hoop je dan dat ze vinden…? Jouw antwoorden op hun vragen.
Oké, maar nu even eerlijk…
Toen Marcus een lezing gaf, worstelde hij flink met kritiek op dit concept. Marcus wist welke afkerige mening zijn publiek waarschijnlijk was toegedaan, en dus verwelkomde hij alle bezwaren:
- We kunnen informatie niet gratis weggeven
- We kunnen onze geheimen niet prijsgeven
- We kunnen onze prijzen niet bespreken
- We kunnen potentiële valkuilen over onze oplossingen niet naar buiten brengen
- We kunnen het niet hebben over onze concurrenten
Enzovoorts, enzovoorts. De juiste reactie op al deze bezwaren is: ‘complete onzin!’ Marcus zelf brengt het echter wat tactischer. Hij zou zeggen: “Ja, dat kan wel. Je móét wel.” Hij beantwoordde alle vragen van zijn toekomstige klanten over kunstvezelzwembaden, en transfomeerde zijn noodlijdende bedrijf in één van de meest bezochte website ter wereld in zijn branche. En inderdaad, mensen kochten daarna veel bij hem. Ontzettend veel.
Het motto van Marcus: “Zij stellen een vraag, jij geeft antwoord.”
Nu ken je dus mijn nummer 1 tip voor content marketing. Heb jij nog andere tips, vragen of suggesties over het beantwoorden van vragen van je toekomstige klanten? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!
Dit artikel is vertaald met toestemming van de auteur van ‘The Most Effective Content Marketing Tip Ever’ geschreven door Barry Feldman. Bedankt Barry!
Foto via Flickr
7 Comments
Comments are closed.