Goede teksten gericht op jouw doelgroep zorgen voor meer binding. Dus het is belangrijk dat je op de juiste manier communiceert in jouw verschillende sociale media kanalen. Het lijkt misschien alsof sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn op elkaar lijken, toch zijn er aardig wat verschillen in updates en ook doelgroep.
Dit is één van de belangrijkste redenen om niet dezelfde status update via meerdere sociale media te plaatsen. Je kunt hiermee misschien tijd besparen maar het levert weinig op als je de boodschap niet op maat maakt voor elk kanaal.
Betekent dit dan dat je drie of vier compleet verschillende updates elke dag moet realiseren en delen? Nee. Maar het betekent wel dat je de tijd neemt om jouw schrijfstijl aan te passen voor jouw doelgroep via die verschillende kanalen.
In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw status updates op maat maakt voor de verschillende sociale media zodat je je impact en bereik hiermee vergroot.
Twitter updates
Een tweet had altijd een maximum van 140 karakters. Maar dit was niet de enige regel als je wilt dat jouw Twitter doelgroep er iets mee doet. Je moet de lezer verleiden met jouw tekst om op een link in je tweet te klikken zodat ze het hele artikel lezen.
Bedenk of je de titel van het artikel gebruikt om te delen in jouw tweet of dat je een alternatieve titel verzint. Je kunt een ander deel uit het artikel gebruiken zoals bijvoorbeeld een opvallende zin of zelf een titel verzinnen. Het vinden van een actiegerichte, interessante regel uit het artikel of een super korte samenvatting kan ervoor zorgen dat jouw volgers het artikel weer verder verspreiden met retweets.
Misschien is het je wel eens opgevallen dat sommige artikelen vaak geretweet worden met dezelfde titel. Als jij het artikel relevant en interessant vindt voor jouw volgers, probeer dan zelf iets origineels uit het artikel te halen en te verwerken in jouw tweet. Deze is hierdoor opvallender en de kans op een retweet neemt hierdoor toe.
Zorg ervoor dat jouw artikel voldoet aan één of meerdere van onderstaande richtlijnen:
- Uniek
- Actie gericht
- Zeer specifiek
- Urgent
Overige Twitter tips
- Plaats in je tweet ook een relevante hashtag die jouw doelgroep ook herkent. Gebruik daarbij maximaal twee verschillende hashtags zoals bijv. #socialmedia voor dit artikel.
Let op dat je update uiteindelijk zo rond de 120 karakters blijft. Als anderen dan jouw tweet retweeten, blijft er genoeg ruimte over voor jouw twitter profielnaam en een korte reactie.- Tweets met een link zijn bijzonder deelbaar. Zorg dat je de link via bijvoorbeeld Bitly.com verkort zodat je meer ruimte overhoudt. Daarnaast krijg je ook inzicht in welke artikelen succesvol zijn geweest via de statistieken van Bitly.
- Als laatste kun je de bron van het artikel toevoegen om credit te geven aan de originele auteur.
Verder is het nu ook mogelijk om afbeeldingen in de tijdlijn van Twitter te tonen. Zie onderstaand voorbeeld:
Headset voor je smartphone – kerstkado idee? http://t.co/Yt3U5aJ8se pic.twitter.com/oXMd8F46Wz
— Frank Husmann (@upthevortex) 18 december 2013
Buffer heeft een aantal testen en analyses gedaan over de impact van het plaatsen van afbeeldingen in jouw Twitter tijdlijn en ontdekte dat tweets met afbeeldingen maar liefst 150% meer retweets krijgen.
Twitter checklist:
- Schrijf zoveel mogelijk je eigen, actiegerichte titel
- Gebruik 1 of maximaal 2 populaire hashtags die gerelateerd zijn aan het onderwerp en jouw doelgroep
- Maak gebruik van afbeeldingen
Facebook updates
Op je persoonlijke Facebook profiel plaats je over het algemeen wat informelere updates met name gericht naar familie en vrienden. Maar op je bedrijfsprofiel heb je een hele andere aanpak nodig. Op je bedrijfspagina plaats je updates die specifiek zijn voor de doelgroep van jouw bedrijf.
De status updates binnen Facebook kunnen langer zijn dan op Twitter: hier kun je dus je voordeel mee doen. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen zodat je hiermee de interactie stimuleert.
Zorg daarnaast voor een goede afbeelding aangezien Facebook een zeer visueel medium is en deze dus ook meer gedeeld worden. Als je een link plaatst, geeft Facebook je een aantal suggesties van afbeeldingen die op de pagina staan. Kies dan de meest aansprekende afbeelding. Als er geen (geschikte) afbeelding aanwezig is, upload dan zelf een afbeelding.
Facebook checklist:
- Zorg dat je update in overeenstemming is met jouw doelgroep
- Stel een vraag voor meer interactie op jouw Facebook pagina
- Kies een afbeelding die aanzet tot delen
LinkedIn updates
LinkedIn heeft net als Facebook de mogelijkheid om langere updates te plaatsen. Hou echter rekening met het feit dat de doelgroep op LinkedIn puur zakelijk is. En de zakelijke lezer heeft vaak weinig tijd. Schrijf dus krachtige, aansprekende titels om de lezer zo snel mogelijk te laten doorklikken naar jouw artikel.
Aangezien je meer ruimte voor tekst hebt, kun je ook hier een vraag stellen zodat je interactie stimuleert.
Nadat je je update hebt gedeeld, kun je de update plaatsen in een aantal relevante LinkedIn groepen. Pas jouw update dan aan zodat deze aansluit bij de specifieke groep waar je de update plaatst.
LinkedIn checklist:
- Deel een actiegerichte tip uit het artikel in jouw update
- Stel een vraag om interactie te stimuleren
- Maak een update op maat voor de verschillende LinkedIn groepen
Je kunt ook een LinkedIn ghostwriter in de arm nemen om voor jouw posts te maken en zo je bereik te vergroten om nieuwe klanten te krijgen.
Conclusie
Dit zijn manieren om jouw status updates op maat te maken voor de verschillende sociale media zodat je je impact en bereik hiermee kunt vergroten. Maar probeer zelf ook te experimenteren om te kijken wat het beste werkt voor jouw doelgroep en online kanaal!
Heb jij nog andere tips, vragen of suggesties hierover? Of heb jij nog tips voor andere sociale media? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!