Het overkomt iedereen die een eigen bedrijf heeft op een bepaald moment. De vragen die je bekruipen: “Waar zitten mijn ideale klanten?”, “Waarom koopt niemand bij mij?” of “Wat willen ze nu eigenlijk?”.
Dit zijn vragen waar je wakker van kunt liggen.
Er zijn maar een paar verschillende manieren voor mensen om klant bij jou te worden:
- Ze vinden jou. Via-via door mond-tot-oor reclame van een klant of iemand anders die jou al kent. Natuurlijk komt dit af en toe voor en het is ook van belang om hiernaar te streven. Alleen is dit geen methode waarop je kunt vertrouwen om een continue maandelijkse inkomstenstroom te genereren, tenzij je natuurlijk graag een gokje waagt 🙂
- Je richt je op een specifieke doelgroep en ontdekt dat het niet de juiste doelgroep is ondanks dat er best een aantal klanten uitkomen.
- Je richt je op een specifieke groep mensen en het is de juiste groep: ze kopen bij je! Jouw specifieke content slaat aan bij de juiste doelgroep, je e-mail nieuwsbrieven bereiken de juiste mailboxen en/of je betaalde advertenties zijn super aantrekkelijk voor de mensen die niet eens wisten dat ze jouw producten of diensten nodig hadden totdat ze je vonden.
Duidelijk is dat de derde manier de voorkeur geniet. Maar hoe kun je dergelijke klantenstromen realiseren op de beste, minst omslachtige manier?
Richt je aandacht echt op een zeer specifieke doelgroep en zorg ervoor dat jouw marketing, content en jouw producten of diensten deze mensen aanspreekt.
Dit zijn de vragen die je jezelf kunt stellen:
- Voor wie zijn mijn producten of diensten bestemd? Wees vooral niet bang om specifiek te zijn. Hoe specifieker je jouw doelgroep maakt, hoe beter de resultaten uit jouw marketing inspanningen zullen zijn.
- Spreken jouw teksten, pagina’s op jouw site, nieuwsbrieven en sociale media updates wel de mensen aan die je wilt bereiken? Verplaats jezelf in hen bij elk stuk content dat je realiseert. Hierdoor geven jouw producten of diensten hen steeds meer duidelijkheid over hoe ze hun problemen kunnen oplossen.
Het bepalen van jouw doelgroep is niet altijd even makkelijk, maar wel essentieel voor jouw (online) succes. Hoe kom je erachter wat jouw doelgroep is?
Vragen die je jezelf kunt stellen bij het bepalen van jouw doelgroep:
- Wat zijn de pijnpunten van jouw potentiële klanten? Jij hebt een oplossing voor hun probleem, wat is hun grootste pijnpunt?
- Wat zijn de behoeftes van de personen in jouw doelgroep?
- Hebben ze gemeenschappelijke overeenkomsten? Bijvoorbeeld demografische criteria? Denk daarbij aan inkomen, sociale klasse, leeftijd, fase in gezinsleven (jong gezin, uitwonende kinderen, etc.).
- Wat voor baan hebben ze?
- Waar halen ze informatie vandaan? Welke kranten, magazines, blogs en websites lezen ze?
Deze vragen helpen ook om jouw doelgroep te bepalen. De volgende stap is om jouw ideale klant aan de hand van de antwoorden te omschrijven in een profiel (ook wel persona genoemd) zodat je jouw klant beter voor de geest kunt halen als je aan de slag gaat met jouw online marketing werkzaamheden.
Waarom je specifiek moet zijn
Hoe specifieker je bent, hoe gerichter je dus te werkt kunt gaan. Ik kan me goed voorstellen dat dit wat weerstand – of misschien wel angsten – bij je oproept, zoals:
- Ik vind heel veel dingen leuk, ik wil me helemaal niet concentreren op 1 ding.
- Wat als mijn doelgroep te klein blijkt te zijn?
- Wat als er een potentiële klant komt die niet in mijn doelgroep past?
Hier hoef je je echter helemaal geen zorgen om te maken! Sterker nog, ik heb hier ervaring mee. Jaren geleden ging ik na de verkoop van mijn internetbureau aan de slag als zelfstandig personal coach. Er kwamen toen heel veel klanten op mij af die niet in eerste instantie in mijn doelgroep vielen. Mijn doelgroep waren dertigers die worstelen met een zogenaamd dertigersdilemma.
De clienten hadden echter verschillende leeftijden en worstelden zeker niet allemaal met een dertigersdilemma. Het waren mensen in loondienst, studenten en zelfstandige ondernemers die behoefte hadden aan mijn vorm van coaching met uiteenlopende vraagstukken. De problemen (en oplossingen) die ik op de site beschreef spraken dus veel meer mensen aan en zelfs journalisten van kranten en magazines wisten mij online hierdoor te vinden!
Messcherpe boodschap voor iedereen die in jouw niche valt
Toch begon het juist met heel specifiek zijn, dat heeft de bal aan het rollen gebracht. Er zijn namelijk al zoveel coaches die zich richten op werkende mensen tussen 18 en 65 jaar. Of trainers die een communicatie training geven voor de zakelijke dienstverlening (dit is een enorm grote doelgroep). Of webdesigners die websites voor elk bedrijf maken. Het is dus heel belangrijk om jezelf te onderscheiden door te beginnen met het bepalen van jouw doelgroep.
Als je je richt op de vragen in dit artikel en je jouw content marketing strategie hierop aanpast, dan zul je de juiste doelgroep voor jouw bedrijf aantrekken. Waarom? Omdat je helemaal hun taal spreekt. Sterker nog, meer en meer mensen zullen je dan weten te vinden via mond-tot-oor reclame, Google zoekopdrachten en sociale media. Op die manier realiseer je een opgaande spiraal waardoor je een klantenmagneet wordt!
Wat zijn jouw ervaringen, vragen of tips voor het bepalen van jouw doelgroep? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!