Er zijn enorm veel artikelen over ‘hoe vaak je iets online moet plaatsen’. Soms zie je door de bomen gewoon het bos niet meer.
Maar weinig van die artikelen geven een direct antwoord op deze vraag. En al helemaal niet specifiek toegespitst op de belevingswereld ondernemers en zelfstandigen. De meeste auteurs draaien er om heen en zeggen: “Plaats een bericht tussen 0 en oneindig vaak en je zit goed.”
Nou, daar heb je nog weinig aan.
Gelukkig zijn er vele wegen die naar Rome leiden. En net zoveel manieren om sociale media te gebruiken. Maar je hebt duidelijkheid nodig. Ik geef je antwoord op deze vraag door te laten zien wat werkt met simpele cijfers.
Wat is de waarde op lange termijn van jouw blogartikel/tweet/status update?
Denk je hieraan wanneer je een blogartikel, tweet of Facebook status update plaatst?
Hoe lang gaat de inhoud mee? Oftewel: hoe lang blijft jouw online update zichtbaar en hoe lang blijft de inhoud ervan actueel?
1. Is het zichtbaar?
- De gemiddelde levensduur van een blogartikel is 2-3 jaar en soms langer
- De gemiddelde levensduur van een Facebook status update is 3 uur
- De gemiddelde levensduur van een tweet is 2 uur (ik denk alleen dat het eerder zo’n paar minuten is, afhankelijk van hoeveel personen jouw volgers volgen)
Als ik je vertelde dat het 1 jaar duurt om een huis te bouwen waarin je de rest van je leven kunt wonen, dan is dat een goede investering. Maar als het je 1 jaar kost om een huis te bouwen waarin je maar 3 maanden kunt leven, dan is dat geen goede investering.
Met online marketing is het net zo.
Stel je hebt 1 uur beschikbaar.
Als het je 1 uur kost om een blogartikel te schrijven dat 2-3 jaar zichtbaar is, 1 uur om 5 updates voor Facebook te maken die na 3 uur verdwijnen of 1 uur om 10 tweets te plaatsen die na 2 uur verdwijnen: waar kies je dan voor om jouw tijd aan te besteden?
2. Is het actueel?
Als je vandaag iets schrijft, hoe ver in de toekomst is het dan nog waardevol voor jouw klanten? Als het altijd actueel blijft, dan lach je je rot.
Dit is wat PR mensen de ‘evergreen’ noemen, content die nooit uit de mode raakt. Klassiekers dus.
Bijvoorbeeld, als je een artikel schrijft over ‘11 tips om na je werk te ontspannen’ of ‘5 manieren om fit te worden in 10 minuten’ dan verandert de inhoud hiervan de komende jaren niet, het blijft waardevol. Maar artikelen zoals ‘Hoe je Pinterest gebruikt voor jouw bedrijf’ of ‘5 nieuwe trends in ooglaseren’ zullen sneller minder actueel zijn omdat de informatie irrelevant wordt.
Je kunt het ook vergelijken met betaalmiddelen. Realiseer je iets dat lijkt op een baar goud dat eeuwen waarde heeft of realiseer je iets dat lijkt op papieren geld dat gedurende de tijd aan inflatie onderhevig is?
Samengevat:
Zorg dat jouw blog ‘evergreen’ content bevat
Een blogartikel kan meerdere jaren zichtbaar zijn en zelfs langer, afhankelijk van hoe goed je artikel in de zoekmachines vindbaar is.
Top blogs en nieuws media moeten leven van heel actueel nieuws maar jij niet. Je hebt er meer aan als jouw berichten ‘evergreen’ zijn omdat je waarschijnlijk niet iedere dag blogt.
Zorg dat jouw Facebook + Twitter berichten actueel zijn
Google toont geen tweets of Facebook berichten als mensen zoeken in deze zoekmachine. Dit betekent dat ‘evergreen’ content op deze netwerken niet belangrijk is. Sterker nog, het tegenovergestelde is belangrijk.
Hoe actueler, hoe beter.
Jouw Twitter volgers bezoeken niet iedere dag jouw profiel op Twitter, ondanks dat je dat misschien denkt. Ze bekijken je profiel misschien een keer en besluiten je dan te volgen (of niet). Dan staan jouw berichten in hun feed samen met honderden en duizenden berichten van andere profielen die vechten om aandacht. Al heb je jouw beste tweet vorige week geschreven, deze week ligt ie op het tweet kerkhof.
Het is waarschijnlijk dat mensen jouw Facebook update lezen als er iets interessants in staat, maar ook hier gaat de vlieger op: wat je een aantal weken geleden plaatste, is naar de Facebook hemel gegaan.
Persoonlijk denk ik dat je beter zeer actuele zaken op Twitter kunt plaatsen, iets minder actuele zaken op Facebook en content die altijd actueel blijft (‘evergreen’ content) op jouw blog.
En dat brengt ons bij de belangrijkste vraag.
Wat zijn jouw doelen? Hoeveel tijd heb je beschikbaar?
Beslis wat je wilt bereiken met jouw online activiteiten. Ik ga ervan uit dat het meer klanten aantrekken is. Maar je kunt ook denken aan het opbouwen van meer merkbekendheid, het ondersteunen van klanten of iets anders. Maar laten we aannemen dat het jouw doel is om klanten aan te trekken.
Als je twee uur per week hebt en jouw doelgroep is niet specifiek de Generatie Y geboren na 1980 (want ze besteden meer tijd op Twitter en Facebook), blog dan twee keer per week.
Ja, blog 2x per week!
Hier zijn de cijfers.
Hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers je aantrekt.
Bezoekers op jouw website zijn potentiële klanten. Hoe meer bezoekers je aantrekt, hoe waarschijnlijker het is dat ze converteren naar betalende klanten.
Hubspot – een toonaangevend bedrijf in online marketing – heeft een onderzoek gedaan waarin ze aantoonden dat ondernemers en zelfstandigen maar liefst een stijging van 45% van website bezoekers zagen wanneer ze het totale aantal blogartikelen verhoogden van 11-20 naar 21-50.
En door het verhogen van het aantal keren dat ze blogden van 3-5x per maand naar 6-8x per maand, verdubbelden ze bijna hun leads (marketeers gebruiken deze term voor potentiële klanten, contacten of prospects)!
En in de loop der tijd wordt het beter.
Websites met een totaal van 51-100 blogartikelen hebben 48% meer bezoekers dan websites met 1-50 blogartikelen.
Bedrijven met meer dan 200 blogartikelen hebben 5x zoveel leads als bedrijven met totaal 10 of minder berichten.
Bloggen + meer bloggen = meer klanten
Dus als je 2 keer per week blogt, heb je ruwweg zo’n 100 artikelen aan het eind van het jaar en aan het eind van het tweede jaar 200 artikelen.
Klinkt dat lang? Nou, hoe lang ben je van plan om je bedrijf te hebben? Precies.
Dit is een duurzame, lange termijn groeistrategie.
Blogartikelen blijven zichtbaar dus zijn ze het waard om in te investeren omdat ze zorgen voor nieuwe klanten.
Overdrijf het niet
Je kunt meer dan 2x per week bloggen.
Maar zoals je ziet, er is niet zoveel verschil tussen MKB bedrijven die 6-8x per maand bloggen en 9-15x per maand, in tegenstelling tot wat ik dacht. Er is echter wel een enorme piek voor degenen die meer dan 15x per maand bloggen.
Je zult een groot verschil in bezoekersaantallen zien als je dagelijks blogt ten op zichte van als je drie keer per week blogt. Maar let op: van 3 naar 5 blogartikelen per week gaan, heeft minder zin omdat het niet meer leads oplevert. Zeker aangezien de kwaliteit van je artikelen waarschijnlijk naar beneden gaat.
Mocht je nu bij de 0.000001% van de ondernemers horen die meer dan 3x per week wil bloggen (chapeau!), waarom besteed je die tijd dan niet aan het delen en promoten van wat je schrijft? Zo trek je meer klanten aan met minder werk…
Ik heb het hier later nog over maar voor nu kun je Neil Patel’s gedachten hierover lezen in het artikel “10 Ways To Get More Traffic, Attention and Higher Rankings Through Social Sharing“.
Bloggen is jouw basis
Kortom: de conclusie is dat bloggen de basis van jouw online strategie moet vormen. Bloggen zorgt voor meer klanten. Het kan misschien 3 tot 6 maanden duren voordat je substantiële aantallen bezoekers en leads door jouw blogartikelen realiseert. Maar aangezien ze zo’n 2-3 jaar relevant blijven, is het de investering waard.
Conclusie: als je blogt, blog dan 2x per week.
Hoe zit het met Twitter + Facebook?
Bloggen wint.
Het resulteert gemiddeld genomen in de laagste kosten om een potentiële klant te werven.
Sociale media staat op de tweede plaats.
Het grootste verschil is dat Google je helpt om een publiek voor je blog te bereiken terwijl je bij Twitter en Facebook zelf je publiek moet blijven vasthouden.
Daarbij gaat het snel: de stroom van potentiële klanten droogt op wanneer je stopt met jouw updates, in tegenstelling tot bloggen.
Laten we beginnen met Twitter – hoe vaak plaats je een tweet?
De gemiddelde levensduur van een tweet is 2 uur. Mensen moeten jouw tweets kunnen zien als je merkbekendheid wilt opbouwen op Twitter. Vervolgens kun je relaties met hen opbouwen en uiteindelijk zullen sommigen misschien jouw klanten worden.
Uiteraard moet je genoeg updates plaatsen om boven het lawaai uit te stijgen.
Maar hoeveel is genoeg?
Laten we er een aantal cijfers erbij pakken:
- De gemiddelde Twitteraar verstuurt 22 tweets per dag
- Het hoogste percentage retweets vindt plaats rond 17:00u
- Het hoogste percentage mensen dat op een link klikt, doet dat tussen 13:00 en 18:00u
- Twitter links krijgen de meeste aandacht aan het eind van de week
- 93% van de volwassenen in de VS met internet gebruikt Facebook
(Blogger, april 2011) - Ze besteden 1 van elke 8 minuten op Facebook (Comscore, februari 2011)
- 51% van de Amerikaanse bedrijven blokkeert Facebook op kantoor
(Science of Facebook, 2011) - De meeste gedeelde berichten op Facebook zijn op zaterdag
(Science of Facebook, 2011) - Gedeelde berichten vinden het meest plaats rond het middaguur en een beetje rond 7 uur ‘s avonds (Science of Facebook, 2011)
-
(Alle bronnen via The Science of Twitter & Dan Zarrella en KISSMetrics)
Je bent op zoek naar retweets (RT’s) om jouw bericht buiten jouw netwerk te delen. Dit is wanneer mensen jouw tweet delen met hun volgers. Dat is goud.
Zoals je ziet is 4-5 tweets per dag de ideale frequentie.
Het is zelfs zo dat het gemiddelde aantal retweets 200% meer is wanneer mensen hun tweet frequentie verhogen van 2-3x per dag naar 4x per dag! En bedrijven die 4-5x per dag tweets plaatsen zien een verhoging van 300% in retweets als ze één keer per dag een tweet plaatsen.
Op welk tijdstip van de dag plaats je een Tweet?
Het hoogste percentage retweets vindt plaats rond 17:00u. Verder toont onderzoek van Bit.ly aan dat het plaatsen van een tweet tusssen 13:00u en 14:00u de meeste doorkliks oplevert. Vrijdag na 15:00u en in het weekend zul je niet zoveel merken van bezoekers naar jouw site via berichten op Twitter.
Via Tweriod kun je achterhalen wat de beste tijd is om een tweet te plaatsen voor jouw volgers. De analyse van Tweriod geeft aan dat de beste tijd om te tweeten voor mij tussen 17:00u en 18:00u is en tussen 12:00u en 14:00u. Dit komt dus best goed overeen met de onderzoeken van Dan Zarrella en Bit.ly.
De weg naar 3 miljoen volgers: de WholeFoods Case
De Amerikaanse supermarkt keten Wholefoods heeft 3.2 miljoen volgers. Jep, dat is een hoop. Ze hebben ontdekt dat de beste manier om retweets te krijgen is als ze 10–16x per dag tweets versturen.
Maar ze hebben een team van mensen die hun content realiseren en jij niet.
Je totale aantal retweets gaat dan wel omhoog als je meer tweets verstuurt, als eigenaar van een (klein) bedrijf kan je beter consistent zijn en 5 tweets elke dag plaatsen dan één of ander onrealistisch doel na te streven.
Nog één ding.
Bedrijven met meer dan 1.000 Twitter volgers hebben meer dan 6x zoveel website bezoekers. En weet je nog hoe dat gaat?
Conclusie: Als je tweets verstuurt, tweet dan 5x per dag.
P.S. Je kunt jouw tweets agenderen – via bijvoorbeeld Hootsuite of Buffer – wat je tijd bespaart. En als je Twitter wilt gebruiken om vragen te beantwoorden of wilt reageren op feedback van klanten, bekijk Twitter dan één keer per dag.
Hoe vaak moet je een bericht op Facebook plaatsen?
De berichten op Facebook zijn meer controversieel en visueel maar de richtlijnen zijn hetzelfde: het gaat snel. De levensduur van een Facebook update is 3 uur.
Laten we er weer een aantal cijfers bij pakken:
Het resultaat is duidelijk.
Om de dag een bericht plaatsen resulteert in het meeste aantal likes voor jouw bedrijfspagina. Likes van jouw pagina helpen je om een publiek op te bouwen op Facebook zodat wanneer je een status update plaatst, jouw bericht te zien is in het nieuwsoverzicht van jouw volgers.
Bron
Opmerkelijk verrassend: je verliest betrokkenheid als je meer dan twee keer per dag iets plaatst. Bedrijven die één keer per dag een update plaatsten hadden 32% hogere like aantallen en 73% hogere reactie aantallen vergeleken met bedrijven die drie of meer keer per dag updates plaatsen.
Het plaatsen van 1-4 updates per week zorgt voor 71% hogere betrokkenheid dan 5 of meer updates in een week.
Conclusie: Plaats een status update 3x per week als je Facebook gebruikt.
STOP
1. Maak een keuze. Weet wat je doelen zijn als je Twitter of Facebook gebruikt.
2. Zorg dat je je netwerk vergroot. Het heeft geen zin om geweldige content te schrijven en te delen als je potentiële klanten het niet kunnen zien.
2. Deel je blogartikelen via jouw sociale media netwerk.
Conclusie: Hoe vaak moet je een bericht plaatsen?
Blog 2x per week. Facebook 3x per week. Tweet 5x per dag.
Ik hoop dat de belangrijkste boodschap is overgekomen: als jouw tijd en middelen beperkt zijn, dan is bloggen echt de beste tijdsinvestering op lange termijn.
En als je tijd hebt voor maar 1 sociaal netwerk, dan kost Facebook minder tijd (maar vraag je wel af of jouw doelgroep daar echt zit!).
En als je Twitter en Facebook gebruikt, zorg dan dat je weet hoe je dit succesvol inzet met behulp van content marketing.
Heb je zelf nog tips over hoe vaak je een blog, tweet + Facebook update moet plaatsen? Deel ze dan in de reacties hieronder!
Dit artikel is vertaald met toestemming van de auteur van “The Complete Guide Of How Often To Post, Tweet + Facebook For Your Small Business” geschreven door Alexandra Skey medeoprichter van Spokal WordPress Marketing. Bedankt Alexandra!
8 Comments
Comments are closed.