4 soorten content die elke site móet hebben

Content is een vaag, onduidelijk en slecht definieerbaar begrip.

Als content marketing specialist word ik regelmatig geconfronteerd met vragen waar geen eenduidig antwoord op bestaat, zoals: ‘Wat voor type content moeten we hebben?’

Zelf geloof ik heilig in doelgerichte content. Hiermee bedoel ik dat wat je creëert, gedreven moet zijn door wat je wilt bereiken.

Wat wil iedereen uiteindelijk bereiken dan?

Simpel: iedereen wil geld verdienen…

En als het even kan, willen we ook nog even de wereld redden… Maar de meeste mensen nemen gewoon al genoegen met geld.

Dus, om geld te verdienen, heeft het gros* van de websites vier verschillende soorten content nodig:

  • content die entertainment biedt
  • content die mensen iets leert
  • content die overtuigt
  • content die converteert (die van bezoekers klanten maakt)

Ter verduidelijking, en zodat je zelf kunt bekijken of je eigen website voldoet, heb ik de volgende matrix opgesteld:

content matrix voor contentmarketing

De inspiratie voor deze matrix komt van deze matrix door First10 & Smart Insights.

Waarom moet je bezoekers entertainen?

Waarom heb je content nodig waar je mensen mee entertaint als je gewoon geld wilt verdienen? Het antwoord daarop is dat je met plezierige of vermakelijke content mensen bereikt aan het begin van het hele salesproces (ook wel: bovenkant van de salestrechter). Dit zijn de mensen die nog niet weten dat ze jouw producten of diensten nodig hebben.

Content die bedoeld is om te entertainen, hoeft overigens niet per se direct gerelateerd te zijn aan je producten of diensten. Echter, als je wilt dat de content zijn doel bereikt, moet je er wel je doelgroep mee aanspreken.

Zoals het woord entertainen al suggereert, heeft deze vorm van content meer een emotionele dan een rationele aantrekkingskracht. Het is juist deze vorm van content die men graag online met elkaar deelt (natuurlijk een effect met voorbedachten rade). Uiteraard geldt hierbij: hoe vaker de content gedeeld wordt, hoe groter je bereik.

Waarom moet content leerzaam zijn?

Leerzame en vermakelijke content zijn eigenlijk van hetzelfde laken een pak.  Je zorgt er namelijk voor dat je de mensen aan de bovenkant van de salesfunnel bereikt. Echter, daar waar vermakelijke content inspeelt op emoties, richt leerzame content zich meer op ons gezond verstand. Het delen van leerzame content is net als vermakelijke content erg populair in de sociale media.

Waarom moet content overtuigen?

Met overtuigende content verleid je mensen op subtiele wijze om over te gaan tot een aankoop (conversie). Of misschien betekent ‘conversie’ wel iets heel anders voor je eigen website: een aankoop, een informatieverzoek, een terugbelverzoek, etc. Met content die overtuigt, spreek je mensen aan op hun emoties (minder op hun verstand).

Waarom moet je content hebben die leidt tot conversie?

Vraag je jezelf dit werkelijk af?  🙂

Om zakelijke deals te sluiten, dien je tijdens het creëren van content het belang van conversie te allen tijde in het achterhoofd te houden. Voor deze content richt je je meestal meer op de emotionele dan op de rationele kant van mensen.

Waarom moet content zowel emotioneel als rationeel zijn?

‘Voor elke naald is er wel een draad’. Oftewel, sommige mensen reageren simpelweg beter op een emotionele aanpak, en andere juist weer beter op een rationele aanpak. De beste aanpak is daarom om content aan te bieden waarmee je mensen zowel rationeel als emotioneel raakt.

Soms is het aan te raden om op één pagina verschillende soorten content te gebruiken. Op je productpagina’s plaats je bijvoorbeeld gedetailleerde productomschrijvingen (overwegend rationeel), maar ook klantenrecensies (overwegend emotioneel).

Wat bedoelde je nu eerder in de tekst met het gros* van de websites?

Terwijl ik dit aan het schrijven was, bedacht ik me opeens dat er ook een aantal uitzonderingen zijn. Bijvoorbeeld uitgevers die voor hun inkomsten volledig afhankelijk zijn van advertenties. Denk hierbij vooral aan uitgevers die geen lidmaatschappen aanbieden voor premiumcontent. Toch plaatsen ze content die ‘overtuigt’ en ‘converteert’, al verschilt deze content aanzienlijk van de doorsnee e-commerce-website.

Bij websites die afhankelijk zijn van inkomsten van advertenties, is het dus vaak zo dat hun conversies meer het karakter hebben van ‘shares’ via sociale media en extra paginabezoekers. Hun content heeft daarmee meer het karakter van ‘call-to-action’ (oproep tot het doen van een actie), bijvoorbeeld delen via sociale media of in aanbevolen of gerelateerde artikelen te laten lezen.

Heb jij nog vragen of suggesties hierover? Of heb jij feedback over de Content Matrix? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Dit artikel is vertaald met toestemming van de auteur van ‘4 Types of Content Every Site Needs‘ geschreven door Hannah Smith content strategist bij Distilled. Bedankt Hannah!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

6 Comments

  • Hans Horsten 23/01/2014

    Frank,

    Dit is een heel tof artikel.
    Geen gezeur, maar duidelijk uitleg over content.

    Heb het met veel interesse en aandacht gelezen.

    Met vriendelijk groet,
    Hans Horsten

    • Frank 23/01/2014

      Dank voor je complimenten Hans!

  • Lex 25/01/2014

    Hi Frank,

    Mooi artikel zeg! Helder verhaal waar we veel van kunnen leren.
    Ook vind ik je website erg mooi opgebouwd. Ik zelf ben vanuit mijn hobby bezig gegaan om mijn eigen blog op te zetten en vind het dan ook leuk om je te gaan volgen.

    Je website spreekt mij in ieder geval erg aan;-)

    Groet Lex

    • Frank 26/01/2014

      Hi Lex,

      Dank voor je reactie en je mooie complimenten! Top om van je hobby je werk te maken, veel succes met je blog!

      Groeten,

      Frank

  • Dank voor dit artikel met grote contentwaarde!! Een mooi voorbeeld van hoe het moet. Ik heb veel aan je tips voor de nieuwe website die nu gebouwd wordt en ga dit jaar vast contact met je opnemen voor persoonlijke adviezen op ge bied van B2B contentmarketing!

    Groeten, Anneke van der Kuip

    • Frank 08/02/2014

      Hi Anneke, dank voor je reactie & complimenten! Top dat je de tips kunt meenemen bij de realisatie van je nieuwe site. Ik help je graag als je vragen hebt! Gr. Frank

Comments are closed.