De afgelopen weken ben ik veel bezig geweest met Surfer: U kunt uw inhoud eenvoudig analyseren op basis van concurrentie. Je ontvangt met deze tool een mooi rapport met tips die direct toepasbaar zijn, zodat je de oude content gemakkelijk kan updaten. Het resultaat is een hogere ranking in de zoekmachines en hierdoor meer bezoekers. Voor SEO kun je ook het aantal links inzien dat nodig is om de positie van de pagina in de zoekmachines te verbeteren. De tool is hiermee ideaal om oude pagina’s te verbeteren die al enigszins goed ranken.
Prijs
Het basisplan kost $49,2 per maand bij een jaarabonnement. Je kunt dan 25 teksten per maand met de editor bewerken. Als je meer content wilt analyseren, dan kun je een plan van $82,5 per maand of $165,8 per maand afnemen bij een jaarabonnement.
2. Rank Math
Rank Math is een SEO-plugin voor WordPress-websites die je kan helpen controleren of je tekst voldoet aan de richtlijnen van zoekmachines. Naast SEO-analyse kun je ook veel tips krijgen om je tekst SEO-vriendelijker te maken. De plugin kan bijvoorbeeld voorstellen om trefwoorden aan de titel toe te voegen of de lengte van de metabeschrijving aan te passen.
Wat mij betreft zeker de moeite waard. En om de prijs hoef je het niet te laten 🙂
Prijs
Gratis
3. Ubersuggest
Ubersuggest is een gratis SEO-tool die op de markt wordt gebracht door de bekende online marketeer Neil Patel. Je kunt met deze tool niet alleen onderzoek doen naar keywords maar je kunt ook de posities in de zoekmachines en website audits uitvoeren.
Je kunt als copywriter behoorlijk wat informatie uit deze tool halen. Voor echt uitgebreide zoekwoorden-analyses is het echter aan te raden om een van de betaalde concurrenten zoals bijv. Ahrefs of Semrush te gebruiken. Het is mij opgevallen dat de kwaliteit daarvan beter lijkt te zijn.
Prijs
Gratis
4. Ahrefs
Voor SEO-experts is Ahrefs veel gebruikte tool die ook populair is bij tekstschrijvers. Deze tool staat bekend om het produceren van een van de meest complete SEO-rapporten. Naast standaardfuncties zoals keywordanalyse, website-analyse en het volgen van de rankings, kun je ook de Content Explorer gebruiken, een belangrijk hulpmiddel waarmee je de best presterende inhoud in jouw markt kunt analyseren. Je kunt deze inspiratie gebruiken in je voordeel!
Prijs
Ahrefs is een van de duurdere SEO-tools, met abonnementen die gaan van $99 per maand tot $999 per maand.
5. BuzzSumo
BuzzSumo is een platform dat je vooral helpt te bepalen welke content echt werkt. Het toont je de meest gedeelde en populaire inhoud op sociale media over een bepaald onderwerp, en biedt veel tools voor keywordanalyse. Je kunt het platform ook gebruiken om de meest invloedrijke kanalen, pagina’s en websites in jouw branche te vinden.
Prijs
Met het proplan van BuzzSumo kost kost $79 per maand als je een jaarabonnement aanschaft.
6. StoryChief
StoryChief is erg handig als je met een team werkt aan content. Je kunt alles op één centrale plek schrijven, redigeren, publiceren en promoten. Je hebt hierdoor geen wirwar van verschillende tools meer nodig.
“Welk versienummer van dit Google Doc was het ook al weer?”. Dit soort vragen hoef je je niet meer via Slack aan je teamleden te stellen 🙂 Daarnaast heeft StoryChief ook een ingebouwde SEO-tool in de editor.
De SEO-tool helpt je ook bij de leesbaarheid van de tekst door een zogenaamde Flesch Reading Ease Test uit te voeren. Hiermee krijg je tips over de beste lengte van de zinnen, de alinea lengte, het passief taalgebruik, het aantal subkopjes en de afwisseling in je zinnen.
Prijs
Je kunt alle functionaliteiten gebruiken als je een jaarabonnement neemt op het Pro-plan van StoryChief ($ 24/maand). Er is ook een gratis abonnement waarmee alle functionaliteiten kunt gebruiken maar dan voor drie verhalen tegelijkertijd.
7. WordCounter
WordCounter is een gratis tool waarin je je tekst kopieert en plakt om vervolgens een analyse te krijgen van:
- Het aantal woorden en karakters
- Je top 10 zoekwoorden die het meest in je tekst naar voren komen
Je kunt vervolgens herhaalende zinnen of woorden verwijderen die geen verband houden met het hoofdzoekwoord. Daarnaast is het ook handig om snelle controles uit te voeren zonder verschillende tools op te hoeven starten.
Ik gebruik de tool zelf vaak als ik de concurrentie op een zoekwoord analyseer en wil weten hoeveel woorden een artikel heeft op basis van een URL. Hierdoor weet ik hoeveel woorden ik minimaal nodig heb om met de top 3 te kunnen meedoen 🙂
Prijs
Gratis
SEO tools maken het leven van copywriters eenvoudiger
Er zijn dus heel veel online SEO-tools die je kunnen helpen met copywriting. Sommige tools helpen je bij het zoeken naar zoekwoorden, terwijl andere je helpen bij het analyseren en zelfs vergemakkelijken van het hele proces.
Heb jij ervaringen met een van deze tools of mis je nog een SEO- tool voor copywriters in dit overzicht? Ik lees het graag in de reacties hieronder.