17 tools om je content marketing concurrenten te bespioneren

Hoe komt het dat sommige blogs in jouw markt zoveel interactie hebben op hun site en in sociale media? Waar komen die volgers of likes nu vandaan? En welke artikelen en updates zijn succesvol?

In dit artikel deel ik mijn 17 online tools om te achterhalen hoe jouw concurrenten online succes realiseren zodat je hier je voordeel mee kunt doen met jouw content marketing inspanningen!

Zoekmachine optimalisatie (SEO) concurrentie onderzoek tools

1. Link Explorer

Ik heb al vaker geschreven dat bezoekers uit de natuurlijk zoekmachineresultaten bezoekers zijn met een hoge koopintentie. Door hoger in de zoekmachines terecht te komen via zoekmachine optimalisatie (SEO) krijgt jouw website meer van deze bezoekers.

Hoe kom je er precies achter hoe jouw concurrenten dit doen? Eén van de manieren om dit te achterhalen is te kijken naar de inkomende links van andere websites naar de website van jouw concurrent.

seo open site explorer moz

Met Open Site Explorer van Moz – een soort zoekmachine voor links – kun je van 5 domeinen controleren hoeveel links ze hebben. De waarden bij ‘total external links’ en ‘total linking root domains’ zijn hierbij met name van belang.

Als je een groot verschil ziet tussen het aantal inkomende links van jouw concurrent en jouw eigen site, dan is het wellicht een goed idee om meer links te realiseren. Een goede manier om dit te doen is bijvoorbeeld via het schrijven van gastblogs.

2. Ahrefs

Met Ahrefs onderzoek je met name de zoekmachine optimalisatie inspanningen van verschillende websites via de Website Authority Checker. Je kunt hier sites met elkaar vergelijken waarvan je o.a. de domain rank en inkomende links kunt zien.

Daarnaast kun je via Ahrefs ook de sociale shares op de verschillende sociale media zien (dit kan helaas niet meer). Deze tool is misschien iets overzichtelijker dan Open Site Explorer.

3. Google

Een andere factor bij zoekmachine optimalisatie is het aantal pagina’s in Google van een website. Type hiervoor in Google de volgende zoekopdracht:
site:[domeinnaam]
bijvoorbeeld: site:frankhusmann.nl
Google Site Overzicht

Als je dit ook van jouw concurrent controleert, kun je op deze manier zien of jouw concurrent substantieel meer pagina’s heeft dan jouw website. Als er een groot verschil is, dan is het wellicht verstandig om meer pagina’s toe te voegen aan jouw website!

4. Ubersuggest

Ubersuggest is een online tool om een uitgebreide website audit mee te maken. Je kunt hierbij een website opgeven en daarvan krijg je een rapport met daarin gegevens over de website voor zoekmachine optimalisatie, sociale media en de laadsnelheid. Daarnaast laat de tool ook zien hoe de websites eruit zien op een desktop computer, tablet of telefoon.

5. BuiltWith

De tool BuiltWith helpt je om de technologie te achterhalen van de website van jouw concurrent. Je vindt informatie over het platform, het content management systeem, website statistieken en nog veel meer. Hiermee krijg je een goed beeld of jouw concurrent flink aan de slag is gegaan met de techniek van de site.

builtwith techniek website achterhalen

6. SEMrush en Spyfu

Met SEMrush kun je zien op welke zoekwoorden je concurrenten adverteren. Daarnaast kun je ook de advertenties zelf zien. Inmiddels kan dit ook via Ahrefs. Verder kun je met SEMrush ook SEO onderzoek doen en achterhalen welke zoekwoorden werken voor jouw concurrent.

spyfu online concurrentie onderzoek

Daarnaast gebruik ik ook regelmatig Spyfu. Hiermee kun je een beperkt gratis rapport zien van de Google Ads advertenties van jouw concurrent. Ook de mogelijkheid om concurrenten te zien die op vergelijkbare zoekwoorden adverteren is erg handig. Beide tools zijn een aanrader wat mij betreft!

7. Smilarweb

Similarweb geeft je veel informatie over vergelijkbare sites zoals die van jouw concurrent, welke sociale media kanalen veel bezoekers opleveren en ook de gebruikte zoekwoorden. Zie hieronder het screenshot van Hubspot:

Similarweb concurrentie statistieken

Sociale media concurrentie onderzoek

8. SharedCount

Wil je zien hoe de content van een pagina zich online heeft verspreid? Met SharedCount kun je dit achterhalen door 1 of meerdere links in de tool op te geven. Het rapport ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het geeft je goed inzicht in hoeveel likes, repins/pins of tweets een pagina heeft.

Je kunt hiermee ook achterhalen welke sociale netwerken de meeste interactie geven voor jouw concurrent. Hiermee kun jij vervolgens jouw sociale media strategie weer op aanpassen.

Twitter concurrentie onderzoek tools

9. Twemex en Twitonomy

Gebruik de browserplugin Twemex om te zien wat concurrenten op Twitter doen. Deze tool toont je de meest bekeken tweets van een profiel.

En via Twitonomy krijg je op basis van een Twitter profiel een enorm uitgebreide analyse. Je ziet de Twitter profielen die de meeste retweets krijgen, antwoorden of mentions van het profiel dat je onderzoekt.

Twitonomy

Dit helpt mij om deze personen te achterhalen en om vervolgens interactie met hen aan te gaan. Je zult dan zien dat ze jou waarschijnlijk ook zullen gaan volgen. En de volgers van deze personen zullen weer geïnteresseerd raken in jouw tweets en jou hopelijk ook weer gaan volgen.

Daarnaast kun je met deze tool ook de content soorten ontdekken die de volgers van het profiel het meest waarderen omdat deze content de meeste interactie oplevert. Dit kun jij vervolgens weer gebruiken voor jouw eigen content updates!

Wat mij betreft is deze tool echt een aanrader om jouw bereik via Twitter te vergroten.

10. Followerwonk

Met Followerwonk kun je Twitter statistieken bekijken waarmee je potentiële invloedrijke personen (influencers) kunt lokaliseren in jouw branche. Daarnaast kun je ook over hun online sociale gedrag leren. Deze influencers kun je vervolgens benaderen om jouw content onder de aandacht te brengen.

followerwonk vergelijk profielen twitter

De tool is ook ideaal om de volgers van verschillende Twitter profielen te vergelijken. Je krijgt dan een overzicht te zien van deze profielen met daarin o.a. de sociale autoriteit van een profiel volgens Followerwonk, de overlap in volgers, de engagement ratio en aantallen tweets totaal en per week.

11. Social Mention

Met Social Mention kun je gegevens van Twitter profielen achterhalen. Ook kun je bekijken hoe en door wie een link via Twitter is gedeeld en of dit door invloedrijke personen is gedaan. Daarnaast is er voor foto’s en video’s op Twitter een aparte zoekfunctionaliteit met dezelfde rapportage mogelijkheden.

Facebook concurrentie onderzoek tools

12. Fanpage Karma

Via Fanpage Karma kun je Facebook pagina’s analyseren. Je kunt ook twee pagina’s tegelijk analyseren. In de rapportage zie je in eerste instantie de basis statistieken zoals aantallen fans en betrokkenheid.

Je kunt vervolgens zien welke berichten de meeste likes en interactie vertonen. Dit kun je per dag zien waardoor je kunt bepalen welk type update op welke dag het beste werkt om dit in jouw eigen strategie te verwerken.

13. Socialbakers

Met deze tool van Socialbakers zie je de invloed, bereik, soort status updates en de prestaties van elke Facebook pagina en kun je die vergelijken met je eigen pagina.

14. Rivaliq

Rivaliq heeft een aantal sociale media concurrentie tools voor Twitter, Instagram en ook deze voor Facebook. Je vindt er gegevens over je bedrijfspagina op basis van de interactie (of het uitblijven ervan) 🙂 en aantallen fans.

Social media advertenties van concurrenten achterhalen

15. Facebook advertenties

Via de Facebook Ads Library kun je de advertenties bekijken van een adverteerder.

Facebook Ads Library

16. LinkedIn advertenties

Via de LinkedIn Ads Library kun je de advertenties bekijken van jouw concurrent. Zo kun je goed zien welke advertenties ze gebruiken en welke targeting opties:

Zie ook: wat doet een LinkedIn marketing bureau?

17. Google Ads

Je kunt ook de Google Ads bekijken van jouw concurrentie door op het driehoekje naast de adverentie te klikken.

 

 

Vervolgens klik je op ‘bekijk meer advertenties’ van deze adverteerder:

En dan zie je het overzicht van advertenties:

Nu ken je mijn manieren om de online concurrentie in de gaten te houden. Heb je ervaring met deze tools of heb je nog tips voor deze lijst? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Foto via Flickr

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

8 Comments

  • Hoi Frank. Een handige introductie in een aantal van deze tools. Wat ik me vooral afvraag: zitten er voor jou tools bij waarvan je het de moeite waar vindt om ervoor te betalen?

    • Frank 06/03/2014

      Dank voor je reactie Maurice! Het mooie is dat alle tools gratis zijn en je daarmee al heel veel kunt doen. Van deze tools heb ik zelf een betaald abonnement op OpenSiteExplorer van Moz: dit geeft mij wat uitgebreidere rapportage mogelijkheden. Zoals ik al aangaf: het is niet noodzakelijk om een goede analyse te doen van de concurrenten.

  • Bennie 26/03/2014

    Hoi Frank. Dank voor de informatie die je deelt in dit artikel. Mijn complimenten voor hoe je de informatie presenteert en toelicht. Overzichtelijk, duidelijk en gestructureerd. Super. Dank je wel. Ik heb me zojuist ingeschreven voor je nieuwsbrief en ga nu eerst het gratis E-Book lezen.. 🙂

    Groet, Bennie Mellies

    • Frank 26/03/2014

      Dank voor jouw complimenten Bennie, dat waardeer ik zeer. Veel plezier met mijn e-book! 🙂

      • Bennie 26/03/2014

        Graag gedaan Frank. En dank je wel.

        Ik overweeg ook een gratis website scan.. 🙂

        Groet, Bennie

  • Ektor Tsolodimos 05/05/2014

    Goed artikel! Een aantal tools waren nieuw voor me. Deze ga ik nu uitproberen.

    • Frank 06/05/2014

      Thnx Ektor, succes & ben benieuwd naar je bevindingen! 🙂

  • Robert Mares 11/10/2016

    Beste Frank,
    Mooie en overzichtelijke lijst van handige tools voor het monitoren van je eigen site en social media accounts en ook voor het vergelijken met de concurrent.
    Enkele zijn nieuw voor me. Ga ze zeker nader bekijken!

Comments are closed.