4 manieren om de waarde van een link te bepalen voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

linkwaarde seo zoekmachine optimalisatie bepalen

linkwaarde bepalen voor seo zoekmachine optimalisatieOm jouw website hoog in de zoekmachines te krijgen, zijn waardevolle links essentieel. Een manier om links te verkijgen is door jouw website aan te melden bij linkdirectories zoals bijv. startpagina.nl en startkabel.nl.

Maar wat zijn waardevolle links precies en waarom is dit belangrijk?

De linkwaarde van een website zegt iets over hoe belangrijk en relevant een zoekmachine de website vindt. Een link van een website met een hoge linkwaarde weegt zwaarder dan een link van een website met een lage linkwaarde. Als je op zoek gaat naar websites die mogelijk naar jouw website kunnen verwijzen, is het goed om je hier bewust van te zijn.

Voor zoekmachine optimalisatie is het van belang dat je een natuurlijk en divers profiel aan links opbouwt met:

  • Links van verschillende soorten websites. Niet alleen maar linkdirectories zoals bijv. startpagina maar ook links van bijvoorbeeld blogs of reacties op blogs.
  • Gevarieerde linkteksten. Dus niet alleen maar links met jouw belangrijkste zoekwoord, gebruik ook jouw bedrijfsnaam of minder belangrijke zoekwoorden.

Zorg ervoor dat je niet te veel links hebt van lage kwaliteit, Google waardeert deze links steeds meer af door de diverse updates (de Penguin update bijvoorbeeld) in het zoek algoritme die continu plaatsvinden. Tip: mijn favoriete manier om waardevolle links te realiseren is door regelmatig te gastbloggen.

De kwaliteit van jouw inkomende links zijn dus erg belangrijk: de linkwaarde. Maar hoe kom je achter de linkwaarde van een website? In dit artikel ga ik in op de verschillende manieren om de linkwaarde van een website te bepalen zodat je hier jouw voordeel mee kunt doen voor jouw zoekmachine optimalisatie inspanningen.

Google PageRank

PageRank (PR) is het algoritme van Google dat een indicatie geeft van de linkpopulariteit van een pagina. Het is onderdeel van het totale Google algoritme om websites te ordenen naar belangrijkheid. De waarde van PageRank loopt van 0 tot 10 en heeft een logaritmische verdeling. Het is dus geen rechte lijn om van PR1 naar PR2 te komen. Hierbij is het relatief makkelijk om van PR 1 naar PR 2 te gaan en veel moeilijker om van PR5 naar PR6 te gaan door de logaritmische verdeling.

In het verleden was het mogelijk om de PageRank te achterhalen met de Google toolbar in jouw browser. Google werkte de zichtbare PageRank van websites steeds minder bij waardoor dit nu geen factor van belang is. Gelukkig zijn er andere manieren:

1. Leeftijd van de website

De meest basale manier om de linkwaarde van een website te bepalen is door de leeftijd van de website te achterhalen. Dit kun je doen via de Wayback Machine van Internet Archive.

Leeftijd website internet archive

De gedachte hierachter is: hoe ouder de website, hoe meer linkwaarde de website zou kunnen hebben. Dit gaat echter niet altijd op: als een website al lang online is maar weinig waardevolle links heeft gekregen, hoeft dit nog niet een website met een hoge linkwaarde te zijn. Dit is dus een niet heel erg accurate manier om de linkwaarde te achterhalen.

2. Linkwaarde bepalen met Moz ranking factoren

Moz heeft een uitgebreide set van tools voor online marketing. Ik gebruik bijvoorbeeld regelmatig hun OpensiteExplorer tool om links te achterhalen van andere websites.

Daarnaast heeft Moz ook een aantal eigen factoren ontwikkeld om de linkwaarde van een website te bepalen. Deze factoren berekenen de waarde van de inkomende links naar een website en worden één of twee keer per maand bijgewerkt.

mozRank (mR) – Bootst Google’s PageRank na en het houdt alleen rekening met het aantal inkomende links. Deze factor houdt geen rekening met eventuele Google penalties. Logaritmische schaal van 0-10.

Page Authority (PA) – PA telt alle andere SEO factoren van Moz op, dit gaat over kwaliteit en kwantiteit van inkomende links en geldt voor een specifieke pagina. Logaritmische schaal van 0-100.

Domain Authority (DA) – DA is de Page Authority (PA) van het hele domein en heeft een betere verhouding met de positie in de zoekmachines dan PA. Logaritmische schaal van 0-100.

Je kunt de Page Authority en Domain Authority eenvoudig achterhalen met de toolbar van Moz die beschikbaar is voor Firefox en Chrome. Hieronder zie je een voorbeeld van de resultaten:

moz toolbar firefox linkwaarde

3. MajesticSEO ranking factoren

MajesticSEO is een tool om links van een website te achterhalen. Ze hebben ook twee factoren ontwikkeld om de autoriteit van een website te bepalen op basis van de waarde van links naar een website. Deze factoren worden vrijwel dagelijks van een update voorzien en mede daarom is dit één van mijn favoriete manieren om de linkwaarde van een website te bepalen.

Citation Flow (CF) – Deze waarde lijkt op mozRank (mZ). CF voorspelt hoe invloedrijk een link zou kunnen zijn, gebaseerd op het aantal linkende sites. Schaal tussen 0 en 100.

Trust Flow (TF) – Deze waarde voorspelt hoe betrouwbaar de pagina is op basis van de betrouwbaarheid van linkende sites. Deze waarde gaat meer over kwaliteit dan kwantiteit en is hierdoor een hele goede graadmeter van de linkwaarde van een website. Schaal tussen 0 en 100.

Je kunt de Citation Flow en Trust Flow eenvoudig achterhalen met de toolbar van MajesticSEO die helaas alleen beschikbaar is voor de Chrome webbrowser. Hieronder zie je een voorbeeld van de resultaten:

majesticseo linkwaarde toolbar voorbeeld

4. Linkwaarde bepalen met Domain Rating (DR) van Ahrefs

Ahrefs is een software platform voor zoekmachine optimalisatie met een zeer grote database van alle links op internet. Hiermee kunnen ze ook de waarde van een domein bepalen. Hiervoor gebruiken ze de Domain Rating of DR en dit getal heeft een schaal van 0 tot 100. Hoe hoger de website Domain Rating (DR), hoe sterker en hoe waardevoller de link is.

Het achterhalen van de Domain Rating van een site kun je via de website autoriteit check van Ahrefs doen. De DR is gebaseerd op het totaal aantal inkomende links en de kwaliteit van deze links.

De Domain Rating is een relatief getal. Jouw Domain Rating is goed als het hoger is dan, of vergelijkbaar met vergelijkbare sites in jouw branche.

Conclusie SEO linkwaarde bepalen

Binnen zoekmachine optimalisatie is het van steeds groter belang om links van hoge kwaliteit te realiseren door updates van het Google zoekalgoritme. Echter, de verschillende methodes om de linkwaarde te bepalen variëren in betrouwbaarheid. Trust Flow van MajesticSEO is daarbij mijn favoriete manier maar je kunt ook de Moz waarden Page Authority en Domain Authority gebruiken via de beschikbare toolbars. Kort gezegd geldt bij deze waardes: hoe hoger, hoe beter. Wees je er echter van bewust dat de linkwaarde altijd een momentopname is en kan verbeteren (of verslechteren). Daarnaast is het altijd van belang om een linkprofiel met variatie op te bouwen in verschillende soorten links en linkteksten.

Je hebt nu een aantal manieren om de waarde van een link te bepalen voor zoekmachine optimalisatie. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

4 Comments

  • Goed artikel! Ik zou het PageRank verhaal alleen weggelaten hebben. Die toolbar is zó achterhaald… Zonder dat stukje zou je artikel hoogwaardiger zijn ;).

    Nog een belangrijke factor: de relevantie van de website waar vandaan gelinkt wordt!

    • Frank 05/12/2013

      Dank voor je complimenten Robert! PageRank staat er bewust bij omdat zakelijke professionals die nog niet zoveel van SEO afweten toch nog steeds vaak met PageRank geconfronteerd worden. Dit maakt het overzicht dus compleet hierdoor naar mijn mening. Verder natuurlijk met je eens dat PageRank achterhaald is, vandaar ook dit artikel 🙂

  • Romi 08/07/2014

    Bedankt voor de uitleg! Ik heb mij de laatste tijd al behoorlijk in SEO verdiept, maar zo’n artikel werkt toch weer wat vraagtekens weg. Ik merk wel dat de PR voor (veel?) mensen erg belangrijk is en deze dan ook standaard genoemd wordt. Nu is ons woonblog nog redelijk jong en heeft het überhaupt nog geen PR. Toch zie ik dat de Moz-ranking toch al redelijk in de buurt zit van andere (populaire) woonblogs. Apart (en goed) om te zien. Ik kende Moz eerder niet, dus bedankt dat je ons hiervan op de hoogte hebt gesteld!

  • Angela 11/01/2016

    Wij zijn als goed bedoelde amateurs met interesse in het verkoopvak een jaar geleden begonnen met een webwinkel. Uiteraard verdiep je je dan in veel (online) zaken en kom je tot de ontdekking dat er veel disciplines zijn waar we geen kaas van hebben gegeten. Uiteindelijk hebben wij met linkbuilding en artikelen schrijven op blogs een hoge positie bij Google verworven met de voor ons relevante trefwoorden “zadelkruk en tabouret” . Wij richtte ons eigenlijk altijd alleen op de PR van een website. Je artikel lezende begrijpen we dat dit echter steeds minder relevant wordt en dat er andere waarden belangrijker zijn. Zo zie je maar ieder zijn specialisme. We zijn je zeer erkentelijk voor het artikel en zullen proberen ons voordeel hier mee te doen.

Comments are closed.