Je hebt je website helemaal geoptimaliseerd en je staat hoog in de zoekresultaten. Je geluk kan niet op: de bezoekers stromen binnen!
Maar het lijkt er op dat jouw bezoekers weggaan voordat ze ook maar iets op jouw site doen. Helaas, jouw website heeft last van enorme conversie killers. Realiseer jezelf dat het hebben van hoge resultaten in de zoekmachines pas de eerste stap is.
Jouw doel is dat de bezoekers op jouw site blijven en uiteindelijk een actie uitvoeren. Bijvoorbeeld contact met je opnemen, zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief of een product of dienst afnemen: een conversie op jouw site.
Ik heb veel websites geoptimaliseerd voor het verhogen van de conversie. Daardoor herken ik de valkuilen op websites die bezoekers ontmoedigen om uiteindelijk een klant te worden. In de infographic hieronder vind je 11 van deze website conversie killers zodat je zelf deze fouten niet meer hoeft te maken!
Plaats de infographic op jouw site, knip & plak onderstaande code:
11 Website Conversie Killers Infographic
1. Conversie Aversie
Het is een dodelijke maar veel gemaakte fout: je hebt jouw conversie niet gedefinieerd. Auw. Het antwoord: “de prospect moet mailen of bellen” is niet voldoende. Maak een beslissing over een kleine stap en zorg ervoor dat jouw bezoeker instructies krijgt om die te nemen.
2. Pagina vervuiling
Je homepage of nog erger: je landingspagina voor je campagne is enorm druk, verwarrend en slecht vormgegeven. Zorg ervoor dat de pagina verwelkomend, simpel en duidelijk is. Doe rustig aan met allerlei opties. Zorg voor zo min mogelijk ruis. Dit is je lobby. Het moet een warm welkom en netjes zijn.
3. Zoekwoord continuïteit
Het verkeer op jouw website komt van andere sites. Zoekwoord continuiteit staat daarbij voorop. Het ontbreken van het zoekwoord is dodelijk. De zoekterm die jouw bezoeker gebruikt om jouw content te ontdekken moet duidelijk uit de pagina springen.
4. Te veel jargon
Je houdt misschien van het jargon van jouw branche maar het is puur vergif voor je conversie. Realiseer je dat je tegen een prospect, een mens praat. Bewaar het jargon maar voor je product pagina’s en specificaties.
5. Ongeloofwaardigheid
Opdringerig of schreeuwerig zijn werkt niet. Jouw website moet geloofwaardigheid en vertrouwen wekken met sociaal bewijs. Publiceer het bewijs dat bezoekers zoeken met artikelen, video’s, rapporten, case studies, testimonials, certificaten, persberichten, etc. Dit komt jouw geloofwaardigheid ten goede.
6. Geen hulp
Je website moet een vriendelijk gezicht zijn dat zegt: “Wij zijn hier om jouw problemen te verhelpen.” Zorg dat je informatief en behulpzame content aanbiedt als je wilt dat bezoekers op jouw website komen en waarde hechten aan jouw bedrijf.
7. Eénrichtingsverkeer
Maak niet de fout waarbij je jouw bezoekers de kans met je te spreken ontneemt. Laat ze weten dat je luistert. Realiseer een website die interactie bevordert. Zorg voor een e-mail nieuwsbrief, RSS feeds, blog reacties en mogelijkheden om iets toe te voegen of op te merken.
8. Anti-sociaal
Prospects verwachten dat jouw bedrijf via sociale media met hen interactie heeft. Als je hen onthoudt van het delen van jouw content, onthoudt je jouw bedrijf allerlei mogelijkheden van het bouwen van een netwerk van relaties.
9. Meteen verkopen
Het is meer een praktisch handvat dan een regel, maar voor de meeste bezoekers die voor het eerst op jouw website komen is het een grote afknapper om meteen om hun portemonnee te vragen. Vermijd deze belangrijke reden van het klikken op de terugknop.
10. Niet doorzoekbaar
Plaats een simpel zoekveld op je homepage en gebruik content filters die jouw bezoekers helpen om de content te vinden waar ze naar op zoek zijn. Gebruik duidelijke elementen om je bezoekers aan de hand te nemen.
11. Geen richting
Een krachtige vorm van zelf-sabotage: web pagina’s, of erger nog, hele websites die geen duidelijke navigatiemogelijkheden hebben. Wees niet te bescheiden of mysterieus. Zorg dat je een duidelijke, goede call-to-action hebt op elke pagina die de weg wijst naar de volgende stap in het verkoop proces. Zorg dat het heel duidelijk is wat het voordeel is van ‘KLIK HIER’.
Met dank aan Feldman Creative voor de originele infographic, design door Marco Giannini.