Ik zie veel goede blogartikelen die verloren gaan omdat de schrijver of marketeer eigenlijk niet echt weet hoe content marketing werkt. Ze vertrouwen op de “if you build it, they will come” mentaliteit (als je iets maakt dan komen de mensen vanzelf) maar dat werkt gewoon niet tenzij je een publiek met een gigantische hoeveelheid vaste lezers hebt opgebouwd.
Dus hoe zorg je voor een groter bereik voor jouw nieuwe, geweldige content?
De lijst hieronder geeft je een checklist van 10 punten die je bij dit proces ondersteunt:
- Optimaliseer jouw blog artikel op basis van zoekwoorden voor bezoekers via zoekmachines: Focus op de titel van jouw artikel en gebruik de Google AdWords Keyword Planner om je hierbij te ondersteunen met zoekwoorden onderzoek.
- Content syndicatie: Voeg jouw blog feed automatisch toe via RSS aan meerdere profielen. Bijvoorbeeld een bedrijfspagina op Facebook als je die hebt of je LinkedIn profiel.
- Verkort de link van jouw artikel: Dit geeft meer ruimte op Twitter voor het toevoegen van een reactie door anderen die jouw artikel willen delen. Daarnaast krijg je ook inzicht in welke artikelen succesvol zijn geweest via statistieken door gebruik te maken van een dienst om links te verkorten zoals Bit.ly.
- Maak status updates op maat: Schrijf voor jouw publiek op een manier dat het bericht geschikt is binnen elk afzonderlijk sociaal media kanaal. Bijvoorbeeld: op Facebook werken afbeeldingen beter, zorg dus dat je daar een afbeelding deelt in plaats van alleen de link met een stukje omschrijving.
- Plaats teasers op andere sites: Schrijf een bericht op een relevant forum met een prikkelende kop of vraag gevolgd door een wel doordachte toelichting en daarna jouw verkorte link. Vraag de lezers als laatste om feedback te geven op het forum om de discussie voort te zetten.
- Geef reacties op andere blogs: Geef behulpzame, waardevolle reacties op andere blogs om te zorgen voor meer bezoekers, het opbouwen van relaties, een groter eigen publiek en het verkrijgen van links.
- Zoek en help op Twitter: Zoek naar relevante discussies op Twitter en neem deel aan de discussie met jouw tips. Volg dit op met je verkorte link. Start niet meteen met het versturen van jouw link, zorg eerst dat je een gesprek hebt gestart.
- Toevoegen aan je email signature: Wisestamp voor Gmail plaatst de laatste titel van jouw blog automatisch in jouw email signature onderaan je mails.
- Voeg jouw blog artikel toe aan je volgende nieuwsbrief: Voeg de beste artikelen toe aan jouw nieuwsbrief en controleer in jouw statistieken welke content het meest succesvol is op basis van bezoeken en reacties. Dit geeft je een goed beeld voor toekomstige artikelen.
- Vraag andere bloggers om jouw blog artikel te vermelden: Als je een extra speciaal blog artikel geschreven hebt, benader dan jouw netwerk en vraag ze dan om een gunst door ze een tweet te laten sturen maar misbruik dit uiteraard niet. (Zorg ervoor dat je aangeeft dat je hetzelfde voor hen terug doet).
Conversie tip: De meest effectieve manier om dit te doen is door een al vooraf geschreven Tweet te schrijven door ClickToTweet.com te gebruiken zodat ze er niet te veel tijd aan hoeven te besteden.
Dit zijn 10 zaken die je moet doen om voor een groter bereik voor jouw geweldige blog artikelen te zorgen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!
Bron: checklist: 12 things you must do after writing a new blog post
1 Comment
Comments are closed.