Wat is het verschil tussen mega, macro en microtrends?

Een trend is een verandering of ontwikkeling op een langere termijn. Trends zijn altijd in ontwikkeling. Sommige trends ontwikkelen zich snel en zijn opeens overal. Andere trends blijven meer op de achtergrond en ontwikkelen langzamer. Langzame trends hebben over het algemeen een langere levensduur. Trends zijn op te delen in drie categorieën: micro, macro en megatrends.

Megatrends

Megatrends zijn trends die zich gedurende een lange periode ontwikkelen. Deze trends hebben effect op het dagelijks leven van mensen in verschillende maatschappijen over de hele wereld. Een megatrend bevindt zich dus op maatschappelijk niveau. Een megatrend is meestal een gevolg of reactie op het menselijke gedrag van de afgelopen eeuw. Voorbeelden van megatrends in de 21e eeuw zijn: verstedelijking, klimaatverandering, technische vooruitgang en vergrijzing. Het zijn allemaal zaken die invloed hebben op de manier waarop wij als maatschappij leven. Deze trends kunnen ook niet worden gestopt. We kunnen wel deze trends identificeren en hierop inspelen. De andere trends: macro en micro, komen voort uit een bepaalde megatrend. Een megatrend heeft een veel langere levensduur dan de daaruit volgende macro- en microtrends. Gebruik een megatrend dus voor het voorspellen van trends op macro- en microniveau die de komende jaren belangrijk worden.

Macrotrends

Macrotrends zijn verbonden aan een bepaalde megatrend. Er zijn veel verschillende trends op dit niveau. Trends op macroniveau hebben een wat kortere levensduur. Meestal zo’n 5 tot 10 jaar. De macrotrend bevindt zich niet op maatschappelijk niveau, maar op consumenten niveau. Deze trends hebben dus vaak invloed op een minder groot gebied. Als je naar de megatrend klimaatverandering kijkt dan is een daaruit volgende macrotrend de stijgende zeespiegel. En neem je de megatrend technologische ontwikkelingen, dan volgen daaruit verschillende trends op macroniveau namelijk: Artificial Intelligence en big data, maar ook slimme thermostaten en huizen. Wil je deze trends analyseren? Dat kan door onderzoek te doen naar een bepaalde regio of doelgroep. Veel bedrijven gebruiken onderzoek naar trends op macroniveau. Dit omdat deze trends een redelijk lange levensduur hebben en zich veelal concentreren op een bepaalde doelgroep of regio. Hierdoor zijn trends op macroniveau succesvol te gebruiken in marketingstrategieën.

Microtrends

Microtrends zijn de trends die voor mensen het meest herkenbaar zijn. De dingen die je ‘opeens’ overal om je heen tegenkomt. Trends op microniveau hebben vaak een korte levensduur. Ergens tussen de 0 en 5 jaar. Deze trends spelen zich af op marktniveau en zijn sterker beïnvloedbaar dan trends uit de andere twee categorieën. Een microtrend komt voort uit een bepaalde macrotrend. Zo is het bijvoorbeeld een macrotrend dat mensen bewust bezig zijn met oorsprong en productie van hun voedsel. Een microtrend die hieruit is ontstaan, is de opkomst van maaltijdboxen zoals HelloFresh.

Meer over: verschil tussen issue, hype en trend

Trends en bedrijven

Kennis over de verschillende niveaus van trends is belangrijk voor bedrijven. Natuurlijk krijgt een marketeer vaker met trends te maken dan een loodgieter. Toch is het voor iedereen belangrijk zich in trends te verdiepen. Denk bijvoorbeeld aan HR of recruitment. Ieder bedrijf wil capabel nieuw personeel. Om dit personeel te vinden is verdiepen in de nieuwste HR-trends een belangrijke stap. Misschien wek je dan eindelijk de interesse van dat net afgestudeerde nieuwe talent.

Niet alleen op gebied van HR zijn trends belangrijk. Trends geven inzicht in marktontwikkelingen en ontwikkelingen binnen je doelgroep. Trends zijn al jaren belangrijk voor bedrijven in de modeindustrie en technologie. Je ziet steeds vaker dat ook bedrijven in andere branches, zoals banken en vastgoed meer aandacht besteden aan trends. Verdiep je dus zeker eens in trends binnen jouw eigen vakgebied en kijk hoe je jezelf en jouw organisatie verder kunt ontwikkelen. Onderzoek een megatrend en kijk welke micro- en macrotrend(s) daaruit kunnen volgen. Bedenk vervolgens hoe je op deze micro- en macrotrend(s) kunnen reageren. Zo is je bedrijf goed voorbereid en klaar voor de trends en ontwikkelingen van de toekomst.