Google+ was het sociale netwerk van Google dat in 2011 is gelanceerd. Google heeft bij dit sociale netwerk eigenschappen van Facebook maar ook van Twitter geïntegreerd en er een eigen draai aan gegeven. Het is naar mijn mening hierdoor minder complex als je het vergelijkt met Facebook met al zijn opties en extra’s in de loop der jaren. De mensen die actief zijn op Google+ gebruiken het sociale netwerk zowel privé als zakelijk, eigenlijk vergelijkbaar met Twitter. In deze Google+ handleiding leg ik je uit hoe je met dit sociale netwerk succesvol aan de slag kan gaan!
» Direct Google+ Marketing Handleiding downloaden (PDF)
Je persoonlijke profiel instellen
Als je een Google-account hebt voor overige diensten, zoals Gmail, Analytics, Webmaster Tools, YouTube of overige Google-diensten, heb je misschien al een Google+ profiel. Dit is gemakkelijk te controleren door in te loggen met je hoofdaccount via een van de diensten die je gebruikt, en vervolgens Google+ te bezoeken. Als je geen profiel hebt, krijg je het volgende scherm te zien:
Laten we even kijken naar de belangrijkste onderdelen van je persoonlijke Google+ profiel.
Omslagfoto – Omslagfoto’s op Google+ profielen zijn gigantisch: 2120×1192 pixels om precies te zijn. Dit betekent dat je een afbeelding moet gebruiken van hoge kwaliteit en resolutie en die representatief is voor jezelf. Google+ biedt een aantal kant-en-klare foto’s waaruit je kunt kiezen, maar wil je echt een van die duizenden anderen zijn met een kleurrijk standaard achtergrondje, papier en wat belletjes? Bekijk hier mijn Google Plus omslagfoto als voorbeeld.
Verhaal – In je profiel vind je het tabblad ‘Over’. Hier kun je verschillende gegevens over jezelf invullen. Allereerst kun je hier je verhaal kwijt. Hier vul je je beschrijving, introductie en eventueel ‘ik ben cool want’ in.
Deze onderdelen van je profiel zijn essentieel. Tot wel 77 tekens van je introductie zijn namelijk zichtbaar in de zoekresultaten van Google+ voor mensen die op zoek zijn naar andere mensen met deze specifieke sleutelwoorden in hun profiel. Dit stukje van je introductie komt nauw overeen met de zoekwoorden die gebruikt worden.
Aangezien je links onder je profiel staan, kun je het introductiegedeelte gebruiken om hyperlinks te plaatsen naar je belangrijkste websites.
Werk – In het werkgedeelte kun je informatie toevoegen over je huidige beroep, vaardigheden en werkervaring.
Je meest recente werkgever komt naast je profielfoto bovenaan te staan. Houd je gegevens dus up-to-date. Hetzelfde geldt voor het gedeelte ‘opleiding’.
Plaatsen – Als je mensen graag wilt laten weten waar je bent geweest en waar je op dit moment bent, kun je hier je locaties toevoegen.
Je huidige locatie wordt weergegeven bovenaan je profiel naast je profielfoto.
Algemene informatie en contactgegevens – In dit gedeelte kun je zo veel (of zo weinig) informatie delen als je wilt. Bij ‘algemene informatie’ kun je je geslacht, verjaardag, relatiestatus en andere zaken aangeven. Ook kun je hier invullen waar je naar op zoek bent. Bij ‘contactgegevens’ kun je je e-mailadres, telefoonnummer, (huis/werk)adres en andere gegevens delen. Als je meerdere e-mailadressen gebruikt en wilt dat mensen je via deze adressen kunnen vinden, vul deze dan in bij je contactgegevens.
Links – Het gedeelte ‘links’ is onderverdeeld in drie groepen: ‘andere profielen’, ‘bijdrager aan’ en ‘links’. ‘Andere profielen’ heeft betrekking op je profielen bij andere sociale media. Hier kun je bijvoorbeeld links toevoegen van Twitter, Facebook, YouTube, Quora en andere sociale netwerken.
Bij ‘bijdrager aan’ kun je links toevoegen van websites waar je zelf aan bijdraagt. In principe zijn dit links naar pagina’s/sites die je zelf geschreven hebt of waar je als gastauteur voor schrijft en regelmatig aan bijdraagt. Het is belangrijk om links toe te voegen aan deze pagina’s zodat je Google+ Authorship kunt claimen voor de content die je creëert en je je auteursrank verhoogt. Je kunt nu ook aangeven of je recentelijk of in het verleden aan een bepaalde website hebt bijgedragen. Zo claim je je Authorship terwijl je bezoekers tegelijkertijd laat zien waar ze je meest recente werk kunnen vinden.
Tot slot (maar niet het minste onderdeel van dit gedeelte) kun je ook algemene links toevoegen. Dit zijn links naar je algemene website en andere interessante sites die je met bezoekers wilt delen. Precies hierom is het een goed idee om een aantal links aan je introductie toe te voegen. Anders komen de links die je het liefste wilt delen helemaal onderaan je profiel te staan.
Opbouwen van je Authorship autoriteit
Als je autoriteit wilt verwerven in je eigen bedrijfstak kun je daarvoor Google+ Authorship gebruiken, zoals al eerder beschreven. Dit doe je door je persoonlijke profiel van Google+ te linken met de content die je schrijft op het web. Denk hierbij aan je eigen website, andere blogs en online media-outlets.
Als auteur kun je naar Google Webmaster Tools gaan en bij Labs naar Author Stats gaan. Hier vind je analytics-data van webposts die je geclaimd hebt via je Google+ profiel. Hieronder valt het aantal impressions dat een bepaald stuk content ontvangen heeft in de zoekresultaten, het aantal clicks, het doorklikratio en de gemiddelde positie in de zoekresultaten.
Als je een fan bent van de video’s van Matt Cutts (het hoofd van Google’s spam afdeling) op het hulpkanaal van Google Webmaster, heb je hem vast horen zeggen dat Google momenteel werkt aan het identificeren van authorities, in het bijzonder ‘spaces’ zodat content van die authorities hoger in de zoekresultaten staan. Je kunt dit zelf zien in deze video uit mei met wat je kan verwachten van Google in de volgende maanden.
Hoe claim je dan Authorship voor de content die je creëert? Er zijn twee manieren. De eerste is door op je Google+ profiel een e-mailadres te hebben van het domein waar je content voor maakt. Als je bijdraagt aan veel verschillende sites, is dat mogelijk geen optie.
De tweede manier is door op je Google+ profiel een link te hebben naar je content (of auteurspagina) van andere websites op het gedeelte ‘bijdrager aan’ van je Google+ profiel en een link naar je Google+ profiel bij ieder stukje content. Ook dient de link naar je Google+ profiel een ?rel=author achteraan te hebben, die laat zien dat jij de auteur bent van de content. Je kunt deze link in je auteursbiografie toevoegen.
Om te testen of je Google+ authorship werkt, gebruik je de Rich Snippets Testing Tool. Als er iets ontbreekt, kun je er met deze tool achterkomen wat het probleem is en hoe je dit kunt herstellen.
Je pagina instellen
Om een Google+ profiel voor je bedrijf te maken, moet je een pagina creëren. Om te beginnen selecteer je het soort pagina dat je wilt maken: lokaal, product, merk, bedrijf, instelling, organisatie, kunst, entertainment, of iets anders. Elke paginasoort heeft een groot aantal subcategorieën waaruit je kunt kiezen.
Met uitzondering van de pagina’s in de categorie ‘lokaal’, is je Google+ pagina op dezelfde manier in te stellen als je persoonlijke profiel. Uiteraard heb je wel de beschikking over een aantal aantrekkelijke extra opties. Het grootste verschil is dat de informatie over je werk, opleiding en locatie zich niet meer naast je profielfoto bovenaan bevindt. In plaats daarvan staat hier een link naar je officiële website.
Andere noemenswaardige verschillen zijn onder andere een uitgebreider ‘verhaalgedeelte’ voor verschillende info (zoals ruimte voor informatie over bedrijf, missie en oprichting) en een gedeelte voor communities die met de pagina zijn gecreëerd. Onder de tekstgedeelten die hierboven zichtbaar zijn, bevinden zich Google+ paginalinks en profielinformatie.
Als je meerdere mensen je Google+ pagina wilt laten beheren, kan dat door naar Google+ pagina-instellingen te gaan en op Managers te klikken. Hier kun je iedereen die jouw pagina volgt toevoegen als manager. Managers hebben beperkte toegang (limited access) in vergelijking met pagina-eigenaars. Wel beschikken ze over de basisfuncties, zoals het posten van content, edit circles, pagina-informatie bewerken en de instellingen veranderen. Pagina-eigenaars en managers staan niet openbaar vermeld op de pagina zelf.
Lokaal aan de slag
Als je lokaal een bedrijf hebt, is een Google+ pagina echt een must. Google+ heeft Google Plaatsen (Google Places) overgenomen. Dit betekent dat je de vermelding van je lokale bedrijf op Google Plaatsen nu een Google+ vermelding is geworden. Wanneer je dus probeert een pagina te maken in de lokale categorie en je telefoonnummer invoert, vindt Google+ je lokale pagina en koppelt deze twee. Als je bedrijf nog niet op Google+ staat en voorheen ook nog niet op Google Places stond, heb je de mogelijkheid om een nieuwe vermelding te maken.
Het instellen van je Google+ locale bedrijfspagina werkt niet hetzelfde als het intstellen van je reguliere Google+ pagina. Je moet bijvoorbeeld bedrijfsinformatie ingeven: een bezoekadres, telefoonnummer en website. Google moet dit eerst verifiëren voordat de updates zichtbaar zijn op internet. Verificatie gebeurt telefonisch of per brief.
Als je Google+ lokale bedrijfspagina eenmaal is geverifieerd, kun je extra gegevens, updates, foto’s en zelfs evenementen toevoegen. Merk op dat de lokale bedrijfpagina’s wat extra informatie hebben rechtsbovenaan bij de websitelink.
Je ontvangt daarnaast ook gratis informatie over hoe je klanten je bedrijf online weten te vinden en informatie over je volgers, +1s’en interactie.
Een ander groot verschil tussen de standaard Google+ pagina’s en lokale bedrijfspagina’s is de optie voor bezoekers om een recensie achter te laten. Hoe meer positieve recensies je bedrijft ontvangt, hoe meer kans dat je het goed doet in de lokale zoekresultaten. Als je een keertje een negatieve recensie ontvangt, kun je hier openbaar op reageren via je lokale bedrijfspagina. Zo kun je ten aanzien van nieuwe bezoekers toch laten zien dat, ondanks dat niet alles altijd even goed gaat, je toch welwillend bent om je klanten bij te staan bij problemen.
Het plannen van je Google+ Contentstrategie
Op Google+ kun je updates posten met foto’s, video’s, links of alleen tekst. In je updates kun je andere mensen en pagina’s vermelden die je volgt door eerst het symbool ‘@’ te typen en daarna hun naam. Je kunt ook ‘hekjes’ toevoegen aan je Google+ updates voor nog meer publiciteit.
Erg belangrijk om te weten over je pagina en profiel bij Google+ is dat ze in het overzicht van de zoekresultaten je meest recente statusupdate weergeven.
Als je wilt laten zien dat je actief bent op Google+ moet je daarom je pagina’s en profiel up-to-date houden.
Als je, net zoals bij elk ander sociaal netwerk, niet zeker weet wat je moet posten op Google+, ga dan op onderzoek uit en kijk wat je concurrenten posten. Zoek naar de updates die het het qua betrokkenheid (engagement) het beste doen (+1’s, opmerkingen en het aantal keer dat de update gedeeld is). Probeer gelijke updates uit op je eigen publiek.
Houd bovendien in gedachten dat je ook updates kunt sturen op basis van je kringen (circles). Als je als bedrijf bijvoorbeeld alleen updates wil versturen naar medewerkers, maak dan een kring ‘medewerkers’ aan en verstuur je updates alleen naar deze kring.
Echter, wanneer je op Google+ je updates alleen naar bepaalde mensen/kringen stuurt, denk er dan aan dat alle updates die niet zichtbaar zijn in de zoekresultaten of voor de mensen die je niet volgen. Daarom is het een goed idee om de meeste updates wel openbaar te maken, zodat iedereen kan zien dat je profiel en pagina’s actief beheerd worden.
Lokale bedrijven doen er goed aan om content aan hun updates toe te voegen die lokaal relevant is. Dit geeft je als bedrijf meer lokale volgers op je Google+ lokale bedrijfspagina.
Een publiek opbouwen
Google+ is vergelijkbaar met Twitter in de zin dat je iedereen kunt volgen. Bovendien krijgen mensen een bericht wanneer jij hen volgt en hebben ze de mogelijkheid om jou terug te volgen. Als mensen je niet terugvolgen, krijg je mogelijk niets te zien van hun updates, behalve de updates die openbaar zijn. Vanzelfsprekend kun je ook niet reageren op deze updates. Hier volgen wat tips voor het opbouwen van volgers van jouw persoonlijke profiel en pagina’s. Gebruik het dropdownmenu rechtsbovenaan je Google+ profiel om te selecteren welk profiel of welke pagina je standaard wilt gebruiken op Google+.
- Voeg een Google+ badge toe aan je website zodat mensen je direct kunnen vinden.
- Gebruik de Google+ pagina ‘mensen vinden‘ om contacten, voormalige werkgevers, scholen en andere diensten te vinden (alleen voor persoonlijke profielen).
- Gebruik de Google+ zoekfunctie om pagina’s en mensen te vinden met vergelijkbare interesses. Je kunt ze volgen en reageren op hun openbare updates.
- Word lid van (of creëer) en neem deel aan een Google+ community ( voor persoonlijke profielen en pagina’s).
- Deel zo nu en dan een link met Google+ profiel op andere sociale netwerken om andere mensen aan te moedigen je te volgen
- Voeg een link toe aan je Google+ profiel in je e-mailhandtekening en nieuwsbrief.
- Laat recensies achter voor lokale bedrijven voor meer lokale publiciteit. Hoewel je zowel via je persoonlijke profiel en bedrijfsprofiel recensies kunt achterlaten, worden recensies die je maakt via je bedrijfspagina niet altijd openbaar weergegeven en tellen ze niet mee met het totale aantal reviews.
Als je anderen volgt op Google+, voeg hen dan toe aan een relevante kring. Dit werkt ongeveer hetzelfde als vriendenlijsten op Facebook. Je kunt updates richten aan mensen uit specifieke kringen via zowel je profiel als pagina. Ook kun je je nieuwsfeed beperken tot bepaalde kringen. Hoe beter je je kringen organiseert, hoe prettiger je ervaring met Google+ zal zijn.
Google+ Communities gebruiken
Google+ communities kan een geweldige manier zijn om in de publiciteit te komen, zowel voor jezelf en je bedrijf. Het mooiste is dat, anders dan bij Facebook of LinkedIn, je je Google+ pagina net zo kunt gebruiken als je persoonlijke profiel om zo communities te creëren, er lid van te worden en eraan bij te dragen.
Om lid te worden van een Google+ community, selecteer je simpelweg het profiel of de pagina die je wilt gebruiken. Zoek dan naar Google+ communities over een specifiek onderwerp.
Afhankelijk van de instellingen word je direct geaccepteerd of moet je eerst worden goedgekeurd door de eigenaar of moderator. Zodra je lid bent, kun je statusupdates posten in de groepen, net zoals je gewend bent bij je eigen profiel of pagina.
Denk eraan dat dat Google+ uitgerust is met een zeer goede spamfilter. Als je statusupdate bijvoorbeeld een link bevat, kan het dus zo zijn dat je update eerst een tijd in de wacht moet ter goedkeuring. Als de eigenaar of moderator van de community je update als spam bestempelt, zijn er twee mogelijkheden: je update wordt verwijderd of je krijg een ban.
Als je een gat in de markt vindt, kun je met je persoonlijke profiel of pagina een community oprichten. Om een community op te richten klik je op de blauwe knop ‘Community maken’ op de pagina communities. Volg de stappen voor het opzetten van de perfecte community om mensen aan te trekken met wie je contact wilt op Google+. Weet wel dat je als eigenaar of moderator van een community regelmatig wat spam moet wegwerken en modereren, zodat je de echte posts en leden goed kunt keuren.
Google Plus Hangouts
Een van de meest unieke functies beschikbaar voor Google+ gebruikers is Google+ hangouts. Dit zijn live videochats waaraan je kunt deelnemen of zelf kunt starten. Aan één gesprek kunnen tot wel 10 personen deelnemen. Je kunt privé gebruik maken van Google+ hangouts, bijvoorbeeld voor een online-vergadering. Daarnaast kun je Google+ hangouts ook live gebruiken zodat de gesprekken door een onbeperkt aantal mensen op YouTube te volgen is.
Om een hangout te starten, ga je naar de pagina Google+ Hangouts on Air. Ben je er nog niet klaar voor om je eigen hangout te starten? Kijk dan of er al hangouts on air zijn waaraan je kunt deelnemen met je volgers, of kijk live mee.
Een aantal leuke ideeën zijn: een panel vormen om te discussiëren over onderwerpen die gerelateerd zijn aan je werk, één-op-één interviews opnemen, een webinar geven met de functie ‘scherm delen’ in de Google+ hangout, of een vraaggesprek inlassen voor je publiek. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het beste van alles is dat je alle hangouts kunt opnemen en kunt inzetten voor je video-marketingstrategie.
Integratie met YouTube
Met YouTube is het nu ook mogelijk om je Google+ profiel te gebruiken om de schermnaam van je YouTubekanaal te veranderen van je gebruikersnaam in je echte naam. Hieronder zie je verschillende voorbeelden.
Wil je dat je YouTubekanaal overeenkomt met de naam op je persoonlijke Google+ profiel, ga dan naar je YouTube-instellingen en klik op ‘Google+ profiel koppelen’ (Link channel with Google+). In de onderstaande afbeelding komt deze link te staan op de plek waar nu staat ‘Naam terugzetten naar upthevortex en je Google+ profiel loskoppelen’. Dit komt omdat ik mijn Google+ profiel al heb gekoppeld met YouTube.
Wat als je de weergave van je YouTube-kanaal niet wilt wijzigen in je naam? Kijk dan eens naar deze uitleg voor het koppelen van je Google+ pagina aan je YouTube-kanaal. Hiermee kun je je YouTube-kanaal koppelen aan je merk vs. persoonlijke profiel.
Google+ integreren met je website
Op de volgende manieren kun je Google+ integreren met je website.
Google +1 knop: werkt hetzelfde als op Facebook. Hiermee kunnen bezoekers van je website je pagina een +1 geven. Je kunt het gebruiken om mensen je homepage of afzonderljike producten en webinhoud een +1 te laten geven.
Google+ Direct Connect – Met dit stukje code kun je je website koppelen aan je Google+ pagina. Mensen die naar jouw merk zoeken, zullen ze je website samen met je Google+ pagina zien bovenaan de zoekresultaten.
Google+ Comments – Net als reageren op Facebook, maar dan via een platform van Google. De optie Google+ reageren is direct te gebruiken voor mensen die het Bloggerplatform gebruiken. Gebruikers van WordPress kunnen de Google+ Comments plug-in gebruiken om deze functionaliteit aan hun blog toe te voegen.
Het ontdekken van de Top Tools
Anders dan Twitter en Facebook, waar je heel veel mogelijkheden hebt om tools van derde partijen te beheren, is Google+ nogal kieskeurig in de samenwerking met andere bedrijven. Gelukkig is er een up-to-date overzicht van management tools van derden. Met de meeste tools kun je alleen je Google+ pagina’s beheren. Deze tools zijn onder andere bekende platformen, zoals Dlvr.it, HootSuite, Sendible, en Sprout Social.
Je resultaten analyseren
Net als bij elke andere online marketingstrategie zul je je analytics willen bekijken om er zeker van te zijn dat Google+ traffic genereert en tegelijkertijd ook leidt tot conversie (betalende klanten). Google Analytics Social Reports helpt je met het volgen van ‘directe conversies’; Dat zijn bezoekers (traffic) die je website bezoeken vanuit Google+ en tijdens hetzelfde bezoek converteren (kiezen voor een betaalde dienst). KISSmetrics helpt je om bezoekers te volgen die vanuit Google+ op je pagina terechtkomen en die converteren op je website, of ze nu tijdens hun eerste bezoek converteren of later.
Je kunt ook analyticsdiensten gebruiken zoals social media tracking van Brandmentions en Social Report. Hiermee kun je Google+ koppelen aan andere analytics-programma’s en sociale netwerken zodat de marketingdata van je verschillende platformen op een plek is in te zien.
Tot slot
Je hebt deze handleiding helemaal doorlopen: gefeliciteerd! Pas alles toe wat je geleerd hebt en je hebt binnen de korste keren een geweldig Google+ profiel. Je bent dan al goed op weg naar het opbouwen van Authorship en een sterke lokale aanwezigheid voor je bedrijf, indien van toepassing. Bovendien zul je meer contact hebben met je doelgroep, kun je je account beheren met fantastische tools en de resultaten van je Google+ activiteiten inzien. Wat zou je nog meer willen weten over Google+ marketing? Stel je vraag hieronder en deel je eigen handige Google+ tips, tools en bronnen.
Deze handleiding is vertaald met toestemming van de eigenaar en auteur van ‘The 2013 Google+ Marketing Guide‘ geschreven door freelance schrijver Kristi Hines voor het bedrijf KISSmetrics Web Analytics van Neil Patel. Bedankt Neil & Kristi voor de toestemming om deze geweldige handleiding te mogen vertalen!