8 Voorbeelden Content Marketing

content marketing voorbeelden

Content marketing is niet alleen voor grote merken zoals Red Bull en Coca Cola. MKB-ers zoals jij zelf zetten content marketing ook in om meer online omzet te realiseren. Hieronder een aantal van mijn favoriete nationale en internationale voorbeelden van content marketing speciaal voor MKB-bedrijven.

Blendtec – de ‘Will It Blend’ video serie

Als je me zou vragen wat mijn favoriete content marketing voorbeeld is, dan zou ik Blendtec zeggen. Dit bedrijf maakt enorm sterke blenders. Er zijn vast grotere merken met mooiere manieren om hun doelgroep te bereiken met goede content, maar Blendtec blijft heel bijzonder. Niet alleen door hun geweldige blog, hun recepten voor blenders maar met name de video serie ‘Will It Blend?’ op YouTube.

Het YouTube kanaal bestaat al weer sinds 2006 (!). Marketing directeur George Wright vroeg zich af hoe hij de teleurstellende verkoopcijfers van het blender bedrijf kon verbeteren. Hij liep rond door het bedrijf en zag Tom Dickson – de oprichter van het bedrijf – een stresstest uitvoeren op het laatste Blendtec model. Paperclips, houtsnippers, glazen knikkers en nog veel meer ongebruikelijke voorwerpen verdwenen in de blender om ervoor te zorgen dat de nieuwe blender voldeed aan de Blendtec eisen.

Hierdoor kwam George Wright op een idee. Gedurende dezelfde periode was er veel aandacht voor een internet startup met de naam YouTube. Hij combineerde de twee in een video serie waarin de oprichter Tom Dickson allerlei willekeurige voorwerpen in een Blendtec blender stopt, van iPhones tot iPads tot de Maya kalender (‘Will It End?’).

De resultaten liegen er niet om: een jaar na de lancering van de eerste aflevering zijn de verkoopcijfers gestegen met maar liefst 500 procent en deze stijging zet nog steeds door. Het YouTube kanaal heeft meer dan 570.000 YouTube abonnee’s en meer dan 220 miljoen weergaven.

DollarShaveClub

Het Amerikaanse DollarShaveClub besteedde 4.500 dollar aan een humoristische video met een vette knipoog die ze maar liefst 9,5 miljoen weergaven opleverde, 23.000 volgers op Twitter en 76.000 Facebook fans. En daarnaast 12.000 nieuwe klanten – in 2 dagen!

Het bedrijf is in april 2011 opgericht door de comedian Michael Dubin en zakenpartner Mark Levine. DollarShaveClub verkoopt kwaliteits scheermesjes voor een lagere prijs dan de scheermesjes van grote merken. Ze concurreren daarmee met een bedrijf als Gillette. Het idee is dat je een maand abonnement afneemt voor je scheermesjes.

Ze begonnen zonder personeel en een klein budget en hebben nu een team van meer dan 20 personeelsleden in Californië. Als ze zo op deze manier doorgaan, zullen ze aan het eind van het eerste jaar een miljoen klanten hebben. Als je uitgaat van 5 dollar per maand per klant, komt je uit op een omzet van 60 miljoen dollar in twaalf maanden in een branche die al jaren is verdeeld door een paar grote spelers. Ze hebben dit bereikt zonder verkopers, distributiedeals, fysieke winkels, supermodellen of TV reclame. Wat mij betreft ook weer een van de mooiere content marketing voorbeelden.

FashionChick.nl

Fashionchick is dé online winkelstraat voor fashionistas. De social shopping site beschikt zelf niet over voorraad, maar verwijst door naar webwinkels. De site heeft gemiddeld 700.000 unieke bezoekers per maand en een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar. Het mediaconcern Sanoma nam in januari 2011 een belang bij Fashionchick en sinds januari 2013 heeft Sanoma een meerderheidsbelang in het bedrijf.

Fashionchick stuurt bezoekers door naar de aangesloten webwinkels. Hierbij is content het allerbelangrijkste voor Fashionchick.nl om hun bezoekers naar de aangesloten webwinkels te ‘verleiden’. Ik interviewde Aart Wallet voor mijn nieuwe boek over content marketing. Hij is de mede-oprichter van Fashionchick en ik vroeg hem:

Hoe maken jullie gebruik van content marketing bij Fashionchick?

“We hebben een eigen redactieteam van twee fulltimers en een aantal part-time medewerkers en zo kunnen we snel schakelen op het gebied van content. Via een redactionele planning gebaseerd op de seizoenen in fashion en de laatste trends, schrijven we artikelen voor de site. In februari schrijven we bijvoorbeeld al over de bikini trends voor de zomer en we schrijven ook over belangrijke fashion events. Op deze manier proberen we met content onze shopping pagina’s hoog in Google te krijgen. Op een shopping pagina staan een aantal producten die onze bezoekers kunnen bekijken. De producten kun je vervolgens bestellen bij de online winkel waar wij naar toe doorverwijzen. Uiteindelijk krijgen wij van de winkel een commissie als het artikel gekocht wordt.”

Twinfield

deonlineaccountant

Ik gaf in het verleden regelmatig trainingen aan accountants over hoe ze meer rendement uit internet kunnen halen. Dit is een doelgroep die niet zo voorop loopt in online marketing (en dan druk ik me denk ik nog zacht uit) 🙂 Voor mijn training heb ik hard moeten zoeken naar goede voorbeelden om accountants te inspireren om aan de slag te gaan met content marketing.

Een voorbeeld dat ik altijd gebruik is het blog van Twinfield. Dit bedrijf levert boekhoudsoftware voor accountants en heeft al jaren een blog met daarin artikelen voor accountants.

Met ruim 15 auteurs is het inmiddels echt een platform geworden waarmee Twinfield zichzelf enorm onderscheidt en positioneert als autoriteit in deze markt. De onderwerpen op het blog gaan over marketing, sociale media, technologie, crisismanagement en ‘must reads’. Hiermee ligt de focus niet op hun eigen product maar laat Twinfield zien dat ze kennis in huis hebben en meedenken met de zaken die spelen bij hun doelgroep. Update: Twinfield is inmiddels overgenomen door Wolters Kluwer en het blog bestaat niet meer. Wellicht heeft deze strategie meegedragen aan het succes en de overname 🙂

Koffiediscounter.nl

koffiediscounter

Koffiediscounter.nl was een online winkel waar je espressomachines kunt kopen. Ik weet niet of je wel eens een espressomachine hebt gekocht of hebt willen kopen (ik kan het je zeker aanraden!) maar in het begin overweldigt het aanbod je: heb ik een halfautomaat nodig of een volautomaat? Hoeveel herrie maakt ie eigenlijk? En hoe houd ik het apparaat schoon bij dagelijks gebruik? Hoe zit het met onderhoudskosten?

Bij Koffiediscounter.nl hebben ze daar iets op gevonden: elke koffiemachine heeft een video en die is te vinden op de site en het YouTube kanaal met maar liefst 147 video’s. In de video’s lijkt een echte ‘barista’ de apparaten uit te leggen en hij gaat bovendien in op al deze vragen. Daarnaast vind je op de site ook een blog met tips en wetenswaardigheden over koffie.

Deze strategie legt Koffiediscounter.nl geen windeieren: de omzet groeit explosief en het bedrijf kwam hierdoor op de radar van Wehkamp die in 2009 een meerderheidsbelang in Koffiediscounter.nl nam. Update: helaas is de webwinkel in 2019 failliet gegaan nadat de vormalige eigenaar de shop in 2016 voor ‘1 euro’ terug kocht van Wehkamp.

Coolblue

coolblue

Coolblue gaat in hun online videostrategie nog een stapje verder dan Koffiediscounter.nl. Coolblue is één van de grootste (van oorsprong met name) electronica webwinkels van Nederland en heeft maar liefst 128 online winkels. Het bedrijf wil zich met name onderscheiden door een perfecte klantenservice en heeft diverse prijzen bij de Thuiswinkel Awards gewonnen.

Dit kun je merken in alle sociale media kanalen maar vooral ook op het YouTube kanaal van Coolblue. Het kanaal heeft meer dan 7.000 abonnee’s en meer dan 10 miljoen weergaven. Uiteraard kun je hier uitgebreide reviews van de producten vinden maar het meest sterke vind ik de video’s waarin antwoorden op vragen worden gegeven. Dit zijn vragen zoals: “Hoe maak ik een verbinding met een draadloos netwerk in Windows” of “Hoe maak ik een backup van mijn iPhone”.

Hiermee geeft Coolblue duidelijk aan dat ze verstand hebben van de producten die ze verkopen en alle vragen die je hier als consument over zou kunnen hebben. Het is niet voor niets dat dit bedrijf groeit als kool: in 2012 realiseerde Coolblue een omzetgroei van 48 procent met een omzet van 168 miljoen euro.

Coca Cola

coca cola content marketing strategie
Ok, dit is uiteraard geen MKB bedrijf. Toch wil ik je dit voorbeeld niet onthouden omdat Coca Cola volledig om is en de hele marketing strategie rondom content marketing inzet.

Eind 2011 kondigde Coca Cola een radicale verandering in de marketing strategie aan: een gezamenlijke aanpak tussen fans van het merk en het bedrijf via storytelling en content creatie. De nieuwe Content 2020 marketing strategie is een verschuiving van “Creative Excellence” naar “Content Excellence”. In deze creative video zie je een uitleg van de nieuwe strategie.

Coca Cola’s hoofd marketing Jonathan Mildenhall zegt hierover: “Alle adverteerders hebben meer content nodig om consumenten te betrekken bij hun merk door actuele en relevante content omdat de consumenten 24 uur per dag en 7 dagen per week online en verbonden kunnen zijn met jouw merk.”

Bij de realisatie van content is het volgens Coca Cola van belang om allerlei vormen van liquid (vloeibare) content te realiseren die makkelijk te delen is via sociale netwerken: video’s, foto’s of artikelen. De content moet zo aanstelijk zijn dat de content verspreid wordt via bijvoorbeeld sociale netwerken zonder dat het merk hier zelf verder invloed op heeft.

Voor de creatie van content houdt Coca Cola vast aan het 70/20/10 investerings principe:

  • 70% is content “zonder risico’s”: makkelijk te maken en kost maar 50% van je tijd. Het vormt hiermee de basis van de inspanningen.
  • 20% van de content creatie is content die innoveert op wat al werkt vanuit de basis content.
  • 10% van de content hebben een hoog risicoprofiel: ideeën die binnenkort de volgende 70 of 20% kunnen vormen maar ook jammerlijk kunnen falen…

Albert Heijn

Ondanks dat Albert Heijn geen MKB-bedrijf is, wil ik toch dit voorbeeld noemen. Het tijdschrift Allerhande is in december 1954 voor het eerst uitgebracht door AH en bevat met name recepten. Want wie heeft er niet een recept uit dit blad geprobeert? Het blad is een mooie manier om de producten van AH onder de aandacht te brengen. Deze strategie heeft Albert Heijn ook online doorgevoerd door met video’s en foto’s op social media kooktips te plaatsen.

Content Marketing: juist voor het MKB!

Als je nog steeds denkt dat je een Coca Cola of Red Bull moet zijn om content marketing voor je te laten werken, dan hoop ik dat ik je met bovenstaande content marketing voorbeelden inspiratie heb gegeven. Als MKB-er ben je juist flexibel en kun je sneller schakelen. Jij hebt alle kennis in huis van jouw product of dienst om die online te delen! En mocht je nog niet overtuigd zijn, lees dan mijn 5 Content Marketing voorbeelden van zelfstandige ondernemers 🙂

Dit zijn mijn favoriete voorbeelden – wat zijn die van jou? Laat het me weten in de reacties en ik selecteer wellicht jouw voorbeeld in mijn volgende blogpost over content marketing voorbeelden!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

2 Comments

  • Christian 04/06/2013

    Goed artikel. Mooie en bekende voorbeelden, goed dat je ze hier nog eens opsomt. Ik zie dat DollarShaveClub steeds vaker wordt aangehaald als voorbeeld, mede vanwege de leuke video :).

  • Mammoetmarketing 09/12/2016

    Vind het leukste/beste voorbeeld toch wel WiIl It Blend. Kende dit account wel, alleen wist ik zelf niet dat dit een blender promotie was. Maar dit is natuurlijk wel een van de slimste manieren van promotie, de aandacht trekken op een originele manier, en niet te duidelijk maken dat het eigenlijk gewoon reclame is.

    Groet, Fred (Marketing Blogger)

Comments are closed.